Terzake de kantoormachines (punt 2) stelt de heer Pelzers dat de raming wat laag is. Hij berekende een stand van f. 30.000,voor het jaar 1988/1989. De reservering voor het onderhoud ad. 10.000,zou ook benut kunnen worden om de vervanging te reali seren. De heer Pelzers vindt dit dan ook een voorbarige storting in de reserve, en om te voorkomen dat het plan verfraaiing gemeentehuis een "Uitkleedplan" wordt, stelt hij voor deze reserve aan die post te doen toevloeien, zodat het plan behoorlijk kan worden uitgevoerd. Buurtweg Terzake is een bedrag van 30.000,gereserveerd voor een slijtlaag in het beleids plan 1982/1984. Nu er echter wordt gesproken over een deklaag, aanzienlijk duurder dan een slijtlaag is er sprake van een nieuw element. Aangezien dit niet in het beleids plan staat is een extra bezinning hierop gewenst. Bezien moet worden hoe belangrijk de Buurtweg is. Er wordt gestreefd naar het aanbrengen van een aan het gebruik aangepaste wegverharding. Het belang voor het veilig verkeer op die weg lijkt hem gering. In feite wordt alleen gesproken over gebruik door'tractoren/landbouwmachines en de schade, die deze aan de weg veroorzaken. Hij kan zich niet voorstellen, dat deze weg een hoge prioriteit heeft als het gaat om de verkeersveiligheid. Hij vraagt zich af of het bedrag niet herzien kan worden omdat een goedkopere manier van repareren mogelijk gevonden kan worden. Dan moet er minder aanspraak op de betreffende reserve gedaan worden en kan wederom een bedrag toevloeien aan de reserve voor verfraaiing van het gemeentehuis (punt a) Ook staan er in het beleidsplan nog andere prioriteiten, b.v. fietspad naar Bergen op Zoom en het recreatieplan molen. Deze plannen zouden volgens hem wel eens een hogere prioriteit kunnen hebben dan de Buurtweg. De heer Buijsse zegt verheugd te zijn dat het bedrag van de algemene dienst afsluit met een positief bedrag van 132.000, Een drietal punten vallen positief uit te weten: De Wet Uitkeringen Wegen 15.800, Besparing op de salarissen 13.200, De depositorente van 33.100, Nagatief valt uit de algemene verlaging van Algemene Uitkering uit het gemeentefonds van 42.700, Wij nemen aan dat U met de genoemde factoren in de begroting 1984 en volgende jaren rekening heeft gehouden en zult houden, maar ook beslissingen van hogerhand kunnen hier van invloed zijn. De meevallers zijn slechts incidenteel of niet jaarlijks van gelijke grote, maar de tegenvallers zijn hopelijk niet de eerste van een reeks. Terzake besteding van het batig saldo juicht hij het toe dat het plan ter verfraaiing van het gemeentehuis goedkoper kan worden uitgevoerd n.l. 70.000, Hij speelt met de gedachte om het bedrag nog iets verder te verlagen en de verlaging aan een andere reserve toe te voegen. De storting reserve overige wegen heeft de volledige instemming. De bestaande reserve van f. 59.000,is niet groot genoeg om bij onverwachte gebeurtenissen direct en adequaat in te grijpen. Dit bij werken van grote omvang. Hij stelt er zeer gelukkig mee te zijn dat de gemeente-arbeiders in staat zijn kleine onderhoudswerken, zoals herstellen van het wegdek, vakkundig uit voeren. Op sommige buitenwegen is de grond (vooral in de bochten) naast het asfalt weggereden en moet men bij het elkaar passeren door behoorlijke diepe kuilen rijden. De post kantoormachines. De toevoeging heeft de instemming van de fraktie. Er moet echter niet overhaast te werk worden gegaan omdatde ontwikkeling terzake nog steeds stormachtig is. De machines worden nog steeds beter en goedkoper. Antwoord v.d. Voorziter Uiteraard heeft de heer Pelzers terecht naar het beleidsplan gekeken en daar zaken aangetroffen die de aandacht dienen te hebben. In het beleidsplan is ook aangegeven op welke wijze de financiering van die uitgaven zal gaan gebeuren. Dus voor al hetgene dat in het beleidsplan is opgenomen is tevens aangegeven op welke wijze het gefinancieerd gaat worden.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1984 | | pagina 28