•v:-
De voorzitter zegt toe dat dit punt de raad voor de winter zal passeren.
Zonder verdere beraadslaging worden deze notulen hierna onder dankzegging aan de samen
steller goedgekeurd en gearresteerd.
3Ingekomen stukken
Met betrekking tot de standpuntbepaling aardgasprijzen per 1-1-1985 (punt 4) brengt de
heer Buijsse het volgende naar voren:
De overheveling van gelden van de burgers naar de overheid lijkt ongelimiteerd te zijn.
Talloze belastingen zijn ingevoerd met evenzoveel nieuwe benamingen voor hetzelfde
doel, namelijk het terugvloeien van gelden naar de overheid, zodanig zelfs dat van
ieder dubbeltje 7 of 8 cent in de vorm van een of andere belasting teruggaat. Hierbij
is de aardgas de beste melkkoe.
De heer Buijsse vraagt of het mogelijk is om als aandeelhouder invloed uit te oefenen
op de gasprijzen. De voorzitter antwoordt dat de gemeente hier geen invloed op kan uit
oefenen, omdat de gasprijzen worden vastgesteld door de minister van Economische Zaken.
De voorzitter vervolgt hierop dat de gmeente jaarlijks een dividend uitkering krijgt,
die aan de gewone dienst ten goede komt. Hieruit worden onder meer de gasaansluitingen
in Onrendabele gebieden gefinancieerd.
Indirect komt derhalve de verhoging ten goede van deze individuële burgersdie anders
verstoken zouden blijven van deze nutsvoorziening. De verhoogde gasprijzen kunnen wor
den gezien als een solidariteitsbijdrage van de inwoners die reeds aangesloten zijn.
Door deze verhoging wordt het -wel indirect- mogelijk gemaakt om iedere burger van
gas te voorzien.
De heer Buijsse stelt, dat prijsverlaging een lastenverlichting zou zijn voor de burgers
met lagere inkomens.
De voorzitter antwoordt hierop, dat zijn antwoord in de algemeenheid moet worden bezien.
Het betreft hier apen inkomstenbelasting waarbij met iedere beurs en ieder inkomen reke
ning kan worden gehouden.
De heer van Aert merkt nog op, dat ook verhoging van de aardgasprijzen kwalijke gevolgen
heeft voor het bedrijfsleven. Dit is volgens hem een kwalijke zaak.
De voorzitter zegt dat hier hetzelfde antwoord geldt m.b.t. de prijsvaststelling.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad deze stukken voor
kennisgeving aan te nemen.
4. Verkoop van een perceel grond aan de Demerstraat voor de bouw van vier garages.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel
van het dagelijks bestuur.
5. Verkoop grond voor bouw woningen.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel
van het dagelijks bestuur.
6. Slotwijziging algemene dienst en van het gemeentelijk grondbedrijf 1983.
De voorzitter licht dit agendapunt als volgt toe:
In het raadsvoorstel is uiteengezet hoe het overschot in de rekening 1983 is ontstaan.
In de lijn van het beleidsplan/meerjarenplanning en de filosofie die daarbij hoort is
gemeend Uw raad een voorstel te moeten doen om dit overschot niet te doen toevloeien
aan de saldireserve. Dit gebeurt onherroepelijk, wanneer je daaraan geen bestemming
geeft, want dan komt het via het batig slot van de dienst in de saldireserve.
Dit heeft tot gevolg dat er maar 1/30 per jaar van benut kan worden. Calamiteiten
(zo er die zijn) zouden dan bekostigd moeten worden uit het voordelig saldo, als dat
uiteraard voorhanden is.
De voorzitter zegt dat met dit voorstel -na overleg- de gemaakte afspraken worden na
gekomen
De heer van Aert informeert of de reservering vein 70.000,voor het gemeentehuis al
vast staat.
De voorzitter: als de reservering door Uw Raad aanvaard wordt dan is dit bedrag voor
dat doel gereserveerd. Zo lang er niet een concreet plan in uitvoering komt, blijft dit
bedrag hiervoor reserveerd en kan voor niets anders gebruikt worden.