-11-
De kans lijkt te bestaan dat door voortdurend af te knabbelen, alle voorzieningen in
gevaar komen. Beter is het dan prioriteiten te stellen, zoals ook door U aangegeven,
en de luxe achterwege te laten. Dit lijkt het meest op échte bezuinigingen.
Bovendien wordt de solidariteit daardoor minder op de proef gesteld.
Dit laatste is eveneens het geval wanneer, vooral bij niet—essentiële voorzieningen,
van de gebruiker een reële bijdrage wordt gevraagd. Noem dit profijtbeginsel.
Een andere mogelijkheid om bij bestaande voorzieningen kosten te drukken ligt in
de samenwerkingsgedachteDeze verdient zeker meer aandacht met het doel te be
sparen, maar het zij toegegeven, gaat misschien ten kosten van een stuk autonomie.
Een kleine gemeente is relatief duur en er is misschien niet véél te bereiken in
absolute zin. Maar het feit dat er daarvan ca. 250 zijn geeft toch het belang weer
van hun bezuinigingsinspanningen. Voor een deel is de samenwerking gerealiseerd,
maar kan uitgebreid worden. Bovendien kan worden bezien of het geen aanbeveling
verdient ook bij gezamenlijke aktiviteiten deze uit te besteden. Privatiseren dus.
Daar waar bij de besluitvorming een zo groot belang voor de burger in het geding is
past het - toch zeker in deze tijd- deze besluitvorming zo open en doorzichtig
mogelijk te laten verlopen, zodat de uiteindelijke belanghebbenden niet voor een
verrassing staan. Maar nog beter is het deze burger zijn zegje te laten doen, niet
om daarna over te gaan tot de orde van de dag maar om de voorstellen mee te nemen
in de besluitvorming en in besluiten te verwerken. Vanuit B. en W. naar de Raad
toe lijkt de openheid nog niet optimaal. Bij een vorige gelegenheid is dit al
een aangekaart maar tot heden hebben wij geen signalen gezien.
Om al in een pril stadium op de hoogte te zijn met plannen verdient ons inziens
de voorkeur boven het geconfronteerd worden met bijna feiten - misschien iets
gechangeerd - zoals nu bij het ontvangen van de agenda soms het geval is, terwijl
een serieuze bestudering daarbij in gevaar dreigt tie komen. Mogelijkheden kunnen
zijn, om hieraan tegemoet te komen, het bijwonen van B en W-vergaderingen door
de raadsleden, dan toch minstens het ter inzage leggen van besluitenlijsten,
maar ook een info naar de raad wanneer plannen aan de orde zijn. Ik noem in dit
verband bijvoorbeeld de W.W.H. Op deze wijze is openheid geen dode letter meer.
Vanzelfsprekend willen wij niet in de bevoegdheden treden van andere organisaties.
Het gaat er alleen maar om, om een zo duidelijk mogelijke besluitvorming te
krijgen.
Gaarne nog enkele opmerkingen n.a.v. het beleidsplan.
Met waardering lazen wij de plannen met betrekking tot de fietsverbinding naar
Bergen op Zoom. In onze ogen een grote prioriteit. Maar ook bij de ouders.
Wij willen derhalve alle inspanning vragen om dit zo spoedig mogelijk gerealiseerd
te krijgen. Dit geldt ook voor het fietspad Weg naar Wouw, waar al ver gevorderde
plannen voor zijn.
Een beetje gemist hebben wij plannen m.b.t. een kabelsysteem, dat in de toekomst
wel een belang zal kunnen krijgen als communicatiesysteem. Hij deelt mede een
bedrijf bereid te hebben gevonden om een studie te doen naar de haalbaarheid van
dit systeem.
Een puntje wat we ook gemist hebben is de uit te voeren woningbouw op het terrein
aan de Handekenskruid; wij zijn van oordeel dat het echt tijd is om stappen te
ondernemen voor dit terrein te exploiteren. Het zal een geringe positieve inhoud
hebben op de financiële situatie, maar het is weinig nuttig, dat het terrein zo
nu braak ligt'!
Tot slot zegt de heer Pelzers dat hij voor wat het beleidsplan betreft er nu graag
mee wilde stoppen. Hij verzoekt de voorzitter hem toe te staan zijn opmerkingen
t.a.v. de memorie van toelichting tot later uit te stellen.
De voorzitter gaat hiermede akkoord.