d
Hat terrein ligt ar al aan aantal jaren en het is niet gebleken dat er be-
hoeftB aan heeft bestaan om het voor het bedoelde doel te gebruiken.
Voor mat de kermis betreft zegt de voorzitter, dat hiervoor een terrein
aan een hoofdweg door de exploitanten wordt verlangd; anders is er geen
grote toeloop voor dit evenement te verwachten.
Voorts wordt de aandacht erop gevestigd, dat deze grond een grote geldelij
ke waarde vertegenwoordigd en ook voor de woningbouw grand nog erg schaars
aanwezig is.
De heer Appelboom zegt, dat het nu een groot hobbelig grasveld is; er zou
hiervan een gezellig terrein te maken zijn, wat als dorpsplein zou kunnen
dienen en ook in onze plaats hoort zo'n plein aanwezig te zijn. In verband
met het streekplan is de huizenbouw in onze plaats niet zo urgent en overi
gens gaat het hier maar om 3 huizen. Spreker bepleit nogmaals om hieraan
samen iets te doen.
De voorzitter stelt, dat het niet zinvol is om op grond van verwachtingen,
die niet waar gemaakt kunnen worden, een nog zo kort geleden vastgesteld
plan te gaan wijzigen en daarin waardevolle grond in te brengen.
In het kollege van burgemeester en wethouders zijn deze zaken toch wel af
gewogen en het verwacht, dat daarvoor begrip opgebracht kan worden.
De financiële aspecten van deze zaak dienen verder ook goed in het oog ge
houden te worden, mede omdat het hier gaat om een onrendabele voorziening.
Het wordt daarom niet verantwoord geacht. De voorzitter merkt verder op dat
de grond niet in totaal verkocht zal worden er blijft een gedeelte liggen.
De heer Appelboom zegt, dat van de schooltandartsverzorgingsdienst
slechts door 60 van de 350 kinderen van deze gemeente gebruik gemaakt wordt
als je dat gaat omslaan over het geheel moet ik konstateren, dat slechts
17gebruik maakt van deze dienst. Het is inderdaad zo, dat alle kinderen
van deze dienst kunnen profiteren, doch wanneer er een zo weinig gebruik
van gemaakt wordt, is er alle aanleiding toe om aan uittreding te denken.
Buiten de vrij hoge gemeente-uitgave dient ook door de ouders nog een groot
bedrag betaald te worden.
De voorzitter wijst erop, dat we het geluk hebben van een eigen tandarts in
de gemeente.
Om met name in de preventieve sfeer een voorziening te treffen is gezamen
lijk met andere gemeentel deze dienst opgericht.
Het is daarom niet hoffelijk om nu te gaan denken aan uittreding. Dit alles
nog afgezien van het feit dat uittreding niet mogelijk is. Overigens merkt
spreker op dat de door het gemeentebestuur gehanteerde gegevens niet zo on
gunstig liggen als die, welke de heer Appelboom noemt. Bij de beantwoording
van de vragen is gebruik gemaakt van de voorlichting uit de begroting van d
schooltandverzorging.
De voorzitter zegt dit punt wel aan de orde te willen stellen in een verga
dering van de dienst
De heer Appelboom acht het voorgestelde subsidie aan het Aulacomite te laag
Er is van uitgegaan, de subsidies met niet meer dan 10$ te laten stijgen,
doch uit het voorstel blijkt, dat er verschillende verenigingen zijn, die
meer dan 10$ krijgen.
Spreker motiveert de toekenning voor een hoger subsidie (meer mogelijkheden
voor de stichting en mogelijkheid om het Scapino-ballet te gaan bekijken)
en verzoekt daarom om toch de gevraagde 3.100,toe te kennen.
De voorzitter zegt, dat het dagelijks bestuur heeft getracht de subsidiepot
zo evenwichtig mogelijk te verdolen; in het budget van de vereniging dient
deze subsidiopost de laatste plaats in te nemen.
liie mogen het Aula-comité daarbij niet voortrekken ten opzichte van andere
verenigingen. In die zin is dan ook door hBt dagelijks bestuur een voorstel
gedaan; 't is echter slechts een voorstel.
De heer Appelboom haalt enkele voorbeelden aan van een hoger voorgestelde
toekenning dan 10$ en noemt bv. H.V.V., Jeugdwerk en de Harmonie, die een
verhoging krijgt van 3.350,spreker zegt, dat hij die 10$ daarom niet
goed kan plaatsen.