i De voorzitter leest het schrijven van Gedeputeerde Staten voor en licht dit nader toe, er wordt aan herinnnerd, dat de raad destijds afwijzend heeft beschikt op het verzoek van genoemd college tot het verlenen van een bijdrage in de kosten van aankoop van het pand Boom straat 34» omdat het maken van kosten alleen zin heeft, als beide panden verwijderd worden. Nu de onderhandelingen voltooid zijn en de provincie inderdaad tot de verwijdering van beide panden overgaat heeft het dagelijks be stuur er geen bezwaar tegen de gevraagde bijdragen toe te kennen en terzake een voorstel aan de raad te doen. Deze gevraagde bijdragen bedragen voor het pand Westerstraat 2: 40/o van 54-690»en voor het pand Boomstraat 34s 40^ van 45.347,40; derhalve 40^ van 100.037,-- i 40.000,--. De voorzitter deelt nog mede, dat, als we de zaak verkeerstech nisch bekijken, een beter uitzicht zeer nuttig is, de ervaring leert ons echter, dat de aanwezigheid van een scherpe bocht noodzaakt tot langzaam rijden. De heer van Aert merkt ter zake van deze grote uitgave op het "zonde van de centen" te vinden; dit geld kan aldus spreker veel beter besteed worden voor het verwijderen van bomen in de gevaarlijke bocht bij het Eiland. De voorzitter is het vólkomen eens met de opmerking van de heer van Aert en stelt de raad dan ook voor dit voorstel van de heer van Aert ter kennis van Gedeputeerde Staten te brongen. De heer Goossens acht het in dit verband van belang, dat de rondweg vanaf het Eiland naar de Weg naar Wouw wordt aangelegd. De voorzitter zegt dat dit met de Prov. Waterstaat besproken werd; ook bij Gedeputeerde Staten wordt dit urgent geacht, doch er zijn vol gens dit Kollege nog zoveel urgentere werken. Tenslotte merkt de voorzitter op, dat na aankoop van de voor tuintjes van de panden Westerstraat 1 en 3 een ventweg langs de Wester straat aangelegd zou kunnen worden, wat eveneens gewenst zou zijn. Na deze beraadslaging stelt de voorzitter voor de door Gedepu teerde Staten gevraagde bijdragen te verlenen en dit Kollege te ver zoeken de hierboven besproken bocht verbetering op het Eiland uit te voeren. Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad hiertoe. b. Brief van Overleg Orgaan Regio Bergen op Zoom d.d. 4 mei 1973 betref fende structuurschets van de regio (reeds aan IJ toegezonden jT De voorzitter hoopt, dat de raadsleden voldoende gelegenheid ge had hebben de toegezonden stukken in te zien. Bestaande gegevens zijn evenwel snel aan verandering onderhevig (denk aan Reimerswaalplan en tweede nationale luchthaven), met als ge volg, dat ook een structuurschets gemakkelijk aan een verandering on derhevig is. Rotterdam heeft graag het vliegveld in deze omgeving; met eigen prognoses wordt geen rekening gehouden. Niettemin hebben we onze wen sen neergelegd in een brief, welke op 18 januari 1973 werd verzonden aan het Overlegorgaan van de Regio Bergen op Zoom; de voorzitter leest dit schrijven voor. Met betrekking tot Huijbergen is in deze structuurschets maar héél weinig opgemerkt en voor wat de wegenstructuur betreft staat er niets nieuws in. Hot dagelijks bestuur stelt voor de structuurschets maar als schets te aanvaarden; het kollege meent, dat daarmede wel akkoord kan worden gegaan. De raadsleden plaatsen terzake geen op- of aanmerkingen; zonder hoofdelijke stemming wordt met dit voorstel akkoord gegaan.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1973 | | pagina 49