i
De voorzitter leest het schrijven van Gedeputeerde Staten voor
en licht dit nader toe, er wordt aan herinnnerd, dat de raad destijds
afwijzend heeft beschikt op het verzoek van genoemd college tot het
verlenen van een bijdrage in de kosten van aankoop van het pand Boom
straat 34» omdat het maken van kosten alleen zin heeft, als beide
panden verwijderd worden.
Nu de onderhandelingen voltooid zijn en de provincie inderdaad
tot de verwijdering van beide panden overgaat heeft het dagelijks be
stuur er geen bezwaar tegen de gevraagde bijdragen toe te kennen en
terzake een voorstel aan de raad te doen.
Deze gevraagde bijdragen bedragen voor het pand Westerstraat 2:
40/o van 54-690»en voor het pand Boomstraat 34s 40^ van
45.347,40; derhalve 40^ van 100.037,-- i 40.000,--.
De voorzitter deelt nog mede, dat, als we de zaak verkeerstech
nisch bekijken, een beter uitzicht zeer nuttig is, de ervaring leert
ons echter, dat de aanwezigheid van een scherpe bocht noodzaakt tot
langzaam rijden.
De heer van Aert merkt ter zake van deze grote uitgave op het
"zonde van de centen" te vinden; dit geld kan aldus spreker veel beter
besteed worden voor het verwijderen van bomen in de gevaarlijke bocht
bij het Eiland.
De voorzitter is het vólkomen eens met de opmerking van de heer
van Aert en stelt de raad dan ook voor dit voorstel van de heer van
Aert ter kennis van Gedeputeerde Staten te brongen.
De heer Goossens acht het in dit verband van belang, dat de
rondweg vanaf het Eiland naar de Weg naar Wouw wordt aangelegd.
De voorzitter zegt dat dit met de Prov. Waterstaat besproken werd;
ook bij Gedeputeerde Staten wordt dit urgent geacht, doch er zijn vol
gens dit Kollege nog zoveel urgentere werken.
Tenslotte merkt de voorzitter op, dat na aankoop van de voor
tuintjes van de panden Westerstraat 1 en 3 een ventweg langs de Wester
straat aangelegd zou kunnen worden, wat eveneens gewenst zou zijn.
Na deze beraadslaging stelt de voorzitter voor de door Gedepu
teerde Staten gevraagde bijdragen te verlenen en dit Kollege te ver
zoeken de hierboven besproken bocht verbetering op het Eiland uit te
voeren.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad hiertoe.
b. Brief van Overleg Orgaan Regio Bergen op Zoom d.d. 4 mei 1973 betref
fende structuurschets van de regio (reeds aan IJ toegezonden jT
De voorzitter hoopt, dat de raadsleden voldoende gelegenheid ge
had hebben de toegezonden stukken in te zien.
Bestaande gegevens zijn evenwel snel aan verandering onderhevig
(denk aan Reimerswaalplan en tweede nationale luchthaven), met als ge
volg, dat ook een structuurschets gemakkelijk aan een verandering on
derhevig is.
Rotterdam heeft graag het vliegveld in deze omgeving; met eigen
prognoses wordt geen rekening gehouden. Niettemin hebben we onze wen
sen neergelegd in een brief, welke op 18 januari 1973 werd verzonden
aan het Overlegorgaan van de Regio Bergen op Zoom; de voorzitter leest
dit schrijven voor.
Met betrekking tot Huijbergen is in deze structuurschets maar
héél weinig opgemerkt en voor wat de wegenstructuur betreft staat er
niets nieuws in.
Hot dagelijks bestuur stelt voor de structuurschets maar als
schets te aanvaarden; het kollege meent, dat daarmede wel akkoord kan
worden gegaan.
De raadsleden plaatsen terzake geen op- of aanmerkingen; zonder
hoofdelijke stemming wordt met dit voorstel akkoord gegaan.