A.tb
'XS-iW
- 2 -
Bij een gesprek met afgevaardigden van de Cultuurtechnische Dienst is
naar voren gekomen, dat de Raad dient te heslissen, of de gemeente
voor dan wel tegen de ruilverkaveling zal stemmen. Burgemeester en wet
houders stellen voor, de gemeente vóór te la,ten stemmen. De voorzitter
deelt nog mede, dat er financieel wel lasten óp de betrokken eigenaren
komen te drukken. In verband met de voortschrijdende geldontwaarding
zullen deze lasten in de toekomst evenwel lichter worden. Op de lange
duur is de ruilverkaveling dan ook zeker gew4nst. Het lid van Wezel"
betoogt, dat zij, die de ruilverkaveling niet willen, wel erg zwak
staan. De afwezigen worden geacht te hebben voorgestemd. Een groot
gedeelte van de^eigendommen vallen onder onverdeelde boedeld. Ook dit
zijn stemmen voor. Van Wezel zelf is niet vóór de ruilverkaveling en
mij deelt mede, dat hij niet vóór het voorstel van burgemeester en
wethouders kan stemmen. De voorzitter deelt hierop mede, dat de on
zuiverheid der stemming reeds eerder naar voren is gebracht, doch
dat volgens de ruilverkavelingswet geen andere mogelijkheid bestaat,
wethouder Damen zegt, dat naar zijn gevoelen de gemeente moeilijk teven
de ruilverkaveling kan stemmen, juist omdat Gedeputeerde Staten zo op
uitvoering dezer ruilverkaveling aandringen. Het raadslid Buermans
vraagtnog wie advies gegeven heeft om met dit ruilverkavelingsplan
to beginnen. De voorzitter deelt mede, dat de gemeente Y/ouw dit waar
schijnlijk gedaan heeftaangezien Wouw in de Ouwervelden veel
belangen heeft. Het raadslid Buermans vraagt of het plan veel kosten
met zich meebrengt voor de gemeente en voor particulieren. Hij acht
ni<r'fc aanyaaz,dbaardat de particulieren op de kosten worden gejaagd,
ifethouder Huijskens vraagt zich af, of de kosten wel berekend kunnen
worden. Als de grond voor openbare werken voor een hoge prijs wordt
aangekocht, dan zullen de lasten voor particulieren hoog worden. Naar
zijn gevoelen kan dit geval wel eens gaan tegenvallen.
Het raadslid Buermans vraagt welke invloed de gemeente heeft bij vóór
of tegenstemmen. De voorzitter is van mening, dat deze invloed zeer
gering is^Wethouder Huijskens deelt mede, dat hij voor vrat de gemeente
betreft, voor zal stemmen, doch dat hij voor wat de gemeenschap betreft,
zal tegenstemmen..Het raadslid Buermans betoogt, dat in het belang
van de gemeenschap misschien wel voorgestemd moet worden, Hetvraadslid
van Yfezeldeelt nog mede, dat hij wel vóór een vrijwillige ruilver
kaveling is. Het raadslid Buermaiss vraagt, of iemand die niet voldoende
grond heeft na de verkaveling de kans loopt geen grond meer terug te
erijgen. Hij meent te weten, dat hierover in de gemeente Nieuw-Vossemeer
wel eens iets te doen is geweest.
De voorzitter deelt hierop mede, dat er tengevolge van een betere situering
der openbare werken in het plan, nog meer grond zal vrijkomen in plaats
van dat er grond verloren gaat. Hij acht het onderwerp thans voldoende
besproken. De naar voren gebrachte problemen zijn meest technische
problemen, welke moeilijk door de raad beoordeeld kunnen worden.
De voorzitter vraagt, of iemand stemming metbbetrekking tot het voor
stel van burgemeester en wethouders verlangt. Het raadslid van Wezel
verlangt stemming. Overgegaan wordt tot stemming bij mondelingen on-
roep. Voor het voorstel van burgemeester en wethouders stemmen de raads
leden Damen, Buermans en Broosus. Tegen stemt het raadslid van Wezel,
u-oen geldige^stem vrordt uitgebracht door de raadsleden van Gastel,
van^Hoof en Huijskens, aangezien zij hun stem niet uitbrengen door
voor of tegen Het voorstel van burgemeester en wethouders is der
halve aangenomen.
V°°rS*el het indienen van een verzoek tot onteigening van nomml.
kadastraal bekend gemeente Hui .i berg ensectie B. nr. 681 ged.
i.v.rn. de bouw van een raadhuis.
De voorzitter geeft een uiteenzetting. Hij deelt mede, dat de raad steeds
heeft aangedrongen om spoed te betrachten met debouw van het gemeentehuis.
Het wederopbouwplan 13 vastgesteld bij Koninklijk Besluit, In dit plan
is de plaats van het gemeentehuis bepaald. In 1947 wilde Rens zijn huis
aan de gemeente wel afstaan, wanneer de gemeente een nieuw huis voor hem
zou bouwen. Het rijk wilde toen evenvrel niet medewerken. Het huis van
Renswerd toen weer opgebouwd. Daarna voelde Rens er niet veel meer voor,
013 zijn huis te verlaten. Intussen zijn er diverse taxatierapporten met
0re mg tot het huis van Rens opgesteld. In deze rapporten is vast
gelegd, wat de gemeente maximaal aan Rens mag geven. In het 3e taxatie
rapport zijn ook de gronden betrokken, die achter het huis van Rens liggen.
-i.l :1.
Sr 1
- -os ii:'. 'i.
.K; if j; j