Vergadermg van de gemeenteraad
e, Kadaberbako
Wethouder Damen. deelt mede, dat wederom een meerdere
kadavers in de bak zijn gedeponeerd zonder de vereiste
aangifte ter secretarie alhier; spreker vraagt een en
ander na te gaan en voorts de verplaatsing van de kadaverbfck
zo spoedig mogelijk te doen plaats vinden.
De voorzitter zegt toe het bovenstaande na te zullen gaan;
inzake het verplaatsen van de kadaverbak kan de voorzitter
de raadsleden mededelen, dat deze vermoedelijk verplaatst
zal kunnen worden naar de Bergsebaan alhier.
Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzitter hierna
de vergadering met gebeé#
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van
de raadx der gemeente Huijbergen gehouden op
19 hei I960.
voorzitter,
de wethouder.
SVU
op donder dag 19 mei 19 60, des
AFSCHRIFT
Heren Leden van de Gemeenteraad,
In deze plechtige raadsvergadering gaan onze gedachten
terug naar de "blijde dag van de bevrijding van ons dierbaar
Yaderland in 1945 en naar de daaraan voorafgaande vijf droegige
3 aren
Grote wij geren als Aristoteles en Sint Thomas van Aquino
leerden ons in hun rationele psychologie hoe de mens, in zijn
■ge|et at ie ve en sensitieve leven gebonden aan de materie,
d.oor zijn natuur gedreven wordt tot het behoud van zijn
individueel voortbestaan en tot het voortbestaan van de soort;
dat de mens door zijn ziel het geestelijke in de materiele
dingen ziet; dat hij door zijn speculatief verstand het ware,
het goede en het schone aanschouwt, en door zijn geestelijk
streefvermogendoor de wil, naar dat alles w at hem geluk
brengt, streeft, waarbij zijn practisch versrand de wijze
aangeeft hoe hij dat geluk-:kan verwerven. Zo komt de mens
door het stellen van een ontelbaar aantal ken- en streexakten
tot het zoeken naar zijn geluk. In de Staatkunde is een groot
deel daarvan gegroepeerd. Gebonden aan de volksgemeenschap
waarin da mens leeft, heeft hij door middel van zijn staats
verband in grondwettelijke regels vastgelegd en gegarandeerd
gekregen de vrijheden, welke hij voor het behoud van zijn
levensgeluk geniet, de plichten welke hij lieert ■voor het
voortbestaan van die rechtsorde. In diverse wetten is neerge^
legd hoe de mens zijn staatkundig geluk kan nastreven.
Tijdens de bezetting van Nederland werd een streep gezet
door onze staatkundige ordening, die gegrondvest was op de
geestelijke vrijheid van de mens. Niet langer was hier tijdens
de bezettingsjaren het geluk van de Nederlander heu hoogste
richtsnoer van de staatkundedoch het belang van de bezetter.
liet alleen de oorlogshandelingen maar ook de levens
beschouwing van de bezettende macht, van het nationaal socia
lisme, brachten mee, dat de nationaal socialistische doeleinden
door vlotte practische maatregelen moesten worden verwezen
lijkt, Gevolg was, dat niet de Nederlander in zijn staatkundige
vertegenwoordigende organen mocht bepalen, wat hij onder zxjn
staatkundig levensgeluk verstaaten hoe het moest worden
bereikt. Staten-generaal, provinciale staten en gemeenteraden
"**?T
E