x filet gevolg is geweest, dat zowel vóór als tegenstan ders -zo in als buiten de raad- zich hebben kunnen be "'zinnen op wat er gebeurd is op de waarde van de ^doelstellingen, op de motieven en op de waarde der "middelen, die intussen zijn gebruikt of misbruikt, tik heb het voorrecht gehad met voor- en tegenstanders ftvan dit besluit van gedachten te wisselen* Zie ik het "goed, dan ging het verweer van de raadsmeerderheid "speciaal niet tegen de vestiging van militairen, maar "wel om de zorg voor het behoud van hst plaatseigene "in het algemeen. Deze zorg is begrijpelijk, omdat net "dorpseigenewaaraan men in een kleine gemeente meer "hecht dan in een grote plaats, overal mser sn meer "verwatert en verdwijnt. Vandaar de belangstelling "die de Koninklijke Academie voor Kunsten en Watensclia "pen alsmede de Heemkundige kringen daarvoor hebben. "Iets anders is of da zorg voor het behoud van dorga lij ke waarden in zijn diverse schakeringen 'sn met "zijn goede en kwade kanten,, mag prevaleren boven' de "bijdrage, die van vele streken en plaatsen wordt ge vraagd in het kader van de ge zamel ij.ke verdediging "tegen de grote bedreigingvan hogere dan plaatselijke "cultuurwaarden, tegen de bedreiging van de christe lijke an Westerse beschaving. Dat er onder'de vechter! "voor deze beschaving personen zullen zijn, die niet i Me -geest van deze beschaving, en niet democratisch - "handelen, zal men als een offer moeten accepteren.Men "zou in strijd komen met de logica, wanneer men het. "gedrag van enkelen gaat generaliseren, en toepasselij fmaakt op velen. "'Wanneer het de zuivere bedoeling der requestraften" '"was om, gedachtig het bekend Franse spreekwoord, de f'ïneningen te doen botsen teneinde daaruit de waarheid "'omtrent het algemeen belang te doenontspruitendan Val het w'£& zijn nut hebben afgeworpen. Minder aange- "naam is de beweringdie geopperd is, dat de bedoe- "ling van niet alle ondergetekenden zuiver is gesteld J"hetzij om behoud van nering of anderzinshetgeen de "waarde van het request,wel erg vermindert in sen "kleine gemeenschap als Huijbergen is, waar "men elkaar "te goed kent en waar men te zeer van elkaar aihanke- "lijk is. In elk geval kent ons gemeenterecht niet de i"figuurdat de meerderheid in de raad zich inciden- j"teel za'1 moeten schikken naar een "communis opinio" "of een belangrijk percentage daarvan buiten de raad, "zoals onlangs in de pers werd beweerd. Het omgekeer fde is juist het geval. 11"Het doet aangenaam aan en de raadsmeerderheid wint a i "prestige wanneer zij na deze "choque des idó's" an kna rijp beraad op een eenmaal genomen besluit, durft terugkomen zoals het even karaktervol is en evenmin1 interend wanneer men zelfs tegen de opanbare mening "in zijn standpunt handhaaft indien men na afweging "der vele tegenstrijdige belangen niet tot een andere "dan de aanvankelijke mening is .kunnen komen "Het leek mij goed deze kanttekeningen even in het o- "penbaar te maken na de vele opmerkingen, die gelan ceerd zijn sn de vele acties die in verband met on derhavige kestie zijn .gevoerd., Ze hebben de rust in "onze gemeente wel erg gestoord, en jammer genoeg nie "'altijd ten goede. "Het nadere standpunt van de eventuele leden kennende "stel1 ik voor te besluiten tot het doen bouwen van 8 "woningen voor burgers en 8 voor militairen, zo rnoge- "lijk met tospassing van de financieringsregeling '50 "en anders als woningwetwoningendaarbij B en W in - "overweging gevende de plannen te doen afstemmen' op "het gebruik der woningen door grote gezinnen, B en W "te-machtigen de nodige credieten daarvoor op te nemen "op de ri^van rijkswege gestelde voorwaarden en over eenkomstig het besprokene in aen vorige vergadering "de benodigde grond aan te kopen en tevens te bewerk- '*steiligen,dat de woningen zoveel mogelijk in eigondorji "worden overgedragen aan particulieren" an De voorzitter informeert of te dezer zake nog iemand het woord verlangt. Wethouder Huijskens zegt meer te vreden te zijn met een half ei dan met een lege dop en zal dankbaar zijn, dat er toch nog 16 woningsn kom? Hij vraagt zich af of de^ze aantallen verwezenlijkt zullen kunnen worden, indien het volume, dat voor ie-1 dere woning gebruikt wordtwat groot wordt. Hierop antwoord de voorzitter dat het Ministerie van Wedarop-- bouw en Volkshuisvesting'tegenwoordig met aantallen woningen rekent (met een richtcontingent zoals men uitdrukt) en niet met een aantal mj bouwvolume. Het blijft dus hetzelfde of men groot of klein bouwt. Dit vernemende verklaart wethouder Huijskens zich ermede t accoord. De leden Hectors, van Wezel, luijkx en van Gastel plei ten voor grote woningen te bouwen, dus geschikt voor grote gezinnen zowel van burgers als militairen. Vol gens da hear luijkx zijn practisch alle na de oorlog gebouwde woningen te klein. De voorzitter zegt even eens voorstander te zijn, doch men is financieel 'aan grenzen gebonden. Op de eerste" plaats is men gehouden lan het bedrag dat betrokkene wekelijks van zijn loon fan afstaan en dat toch niet hoger geschat mag wotrden lan 7,-- a 8,-- en daardoor is men weer aan een Limiet gebonden wat de stfehtingskosten betreft. Men zomt daardoor op een toelaatbaar bedrag van 104)00,-- a 11.000,--. D«£kosten de woningen, welke de gemeen de heeft laten ontwerpen, en waarvan de inhoud 280 m3 Ls- De heer van Wezel is de mening toegedaan, dat de wonin pen nog best groter gebouwd kunnen worden. Men schrijf il. de woningen in 50 jaar af en deze zijn na 50 jaar idg niet versleten. Zodoende verdient de gemeente aan Ie'grote gezinnen. De voorzitter kan het met deze re denering niet geheel eens zijn. Hij is ervan overtuigd, lat de woningen er na 50 jaar nog zullen dtaan en niet Ln elkaar zakken, doch do inrichting daarvan zal dan wellicht niet meer aan de dan geldende inzichten vol doen. Zij zijn dan incourant an zullen een geringe waarde vertegenwoordigen. Bovendien komen de woningen in eigendom van üe particulieren, die eerder geneigd zullen zijn dp korter termijn dan 50 jaar 'af ts schry, ven dan op langer termijn. Wethouder Damen merkt voorts op, dat de slijtage en derhalve de onderhoudskosten over 50 jaar zo groot zullen zijn, dat dan in de exploitatie geen bedrag voor afschrijving zal kunnen worden gecalculeerd.'"' De heer Van Wezel vraagt voorts wie hst exploitatie tekort draagt van de militaire woningen, als dat zich openbaart, De voorzitter verwacht daarop geen tekort omdat de premie daarop feeds 5'00,-- hoger is dan normaal terwijl de huur mag liggen tussen de Platte lands- en de stèéLshuur in, zo ongeveer 8,- a 9,00 Ze zullen voor 10 jaar verhuurd moeten worden aan het Departement van Oorlog. Dit De paf terne nt zal de huur- derving' moeten vergoeden wanneer ze leegstaan. De heer van Wezel zegt wel voor het voorstel te zijn, doch niet voor kleine woningen. Hij houdt als norm aan 350 m3 indien dit mogelijk is Voorts acht hij het gevaarlijk teveel woningen te bouwen In Huijber- gen is niet voldoende werk te vinden". Wanneer de mi litairen de woningen verlasten, zouden de huizen1 w'el eens leeg kunnen staan, omdat de mensen veelal elders mosten werken. Het aantrekken van industrie, zoals wethouder Damen voorstaat, vindt hij wel goed, maar hij wenst geen noodgsbied te schappen. De heer Hectors informeert of men nog bouwvolume zal kunnen krijgen voor burgers wanneer na deze 8 wonin gen er meer nodig blijken te zijn. De voorzitter ver wicht van wel, aangezien ar rg: rf-n* ons richtcontingenii is opgegaan aan .herbouwgeva'llen. Het Ministerie is in dergelijke gevallen geneigd een extra-contingent te y i

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1952 | | pagina 19