ven zijn. Verder is het zo dat in het informatieplan is ge steld dat een werkplek zodanig ingericht moet zijn dat de medewerker efficiënt en effectief zijn informatie moet kunnen vergaren en verwerken. Dit wordt verwezenlijkt door een ge bruiksvriendelijke uniforme gebruikers-interface en middels een multi-tasking omgeving (gelijktijdig met verschillende applicaties kunnen werken)Dit vraagt om P.C.'s met een behoorlijke capaciteit waarvan er in de huidige organisaties ca. 40 aanwezig zijn. Dat betekent dat ca. 130 werkplekken opnieuw moeten worden ingericht Fasering aanschaf Verder delen wij u mede dat in het kostenoverzicht uitgegaan is van een totaalplan met uitzondering van de kosten verbonden aan de vastgoedadministratie. Dat komt omdat ontwikkelingen op dat terrein nog volop aan de gang zijn zowel wat de behoeften van de gemeenten betreft als de mogelijkheden van de leveran ciers. In ieder geval verwachten wij dat de kosten op dit terrein niet eerder dan in 1998 gemaakt zullen worden. Daar naast stellen wij voor in 1996 alleen die kosten te maken die absoluut noodzakelijk zijn om basis van de huidige werkwijzen in de drie gemeenten en rekening houdend met het informatie plan per 1-1-1997 te kunnen werken. Als gevolg hiervan en op basis van de gefaseerde opbouw van het bestek wordt van het totale bedrag ad ca. 3,2 miljoen naar verwachting ca./ 1,4 miljoen uitgegeven aan hard- en software en 791.000 aan opleiding, werkplekbegeleiding en conversies Het restant ad ca. ƒ1 miljoen zal gespreid over 1997 en 1998 worden uitgege ven. Deze bedragen voor 1997 en 1998 zullen in de investe- ringsprogrammas voor die jaren dienen te worden opgevoerd en maken dan deel uit van het integrale afwegingsproces binnen de gemeente Halderberge Dekking Er wordt van uitgegaan dat de eenmalige aanloopkosten zoals de opleidingen, de werkplekbegeleiding en de conversies ad 791.000 ten laste komen van de startbijdrageDeze biedt daartoe voldoende ruimte. Na verwerking van de reeds genomen besluiten, inclusief de afboeking van de huidige boekwaarden van de automatiseringsapparatuur in de drie gemeenten resteert er van de startbijdrage nog ca. 1,5 miljoen. Om te kunnen beoordelen of de uit de investering ad 1,4 mil joen voortvloeiende kosten redelijk zijn in relatie tot de begroting 1997 van de gemeente Halderberge kan het volgende worden gesteld. De bestaande situatie in de drie gemeenten versus de situatie Halderberge ziet er globaal als volgt uit: 3

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1996 | | pagina 12