ven zijn. Verder is het zo dat in het informatieplan is ge
steld dat een werkplek zodanig ingericht moet zijn dat de
medewerker efficiënt en effectief zijn informatie moet kunnen
vergaren en verwerken. Dit wordt verwezenlijkt door een ge
bruiksvriendelijke uniforme gebruikers-interface en middels
een multi-tasking omgeving (gelijktijdig met verschillende
applicaties kunnen werken)Dit vraagt om P.C.'s met een
behoorlijke capaciteit waarvan er in de huidige organisaties
ca. 40 aanwezig zijn. Dat betekent dat ca. 130 werkplekken
opnieuw moeten worden ingericht
Fasering aanschaf
Verder delen wij u mede dat in het kostenoverzicht uitgegaan
is van een totaalplan met uitzondering van de kosten verbonden
aan de vastgoedadministratie. Dat komt omdat ontwikkelingen op
dat terrein nog volop aan de gang zijn zowel wat de behoeften
van de gemeenten betreft als de mogelijkheden van de leveran
ciers. In ieder geval verwachten wij dat de kosten op dit
terrein niet eerder dan in 1998 gemaakt zullen worden. Daar
naast stellen wij voor in 1996 alleen die kosten te maken die
absoluut noodzakelijk zijn om basis van de huidige werkwijzen
in de drie gemeenten en rekening houdend met het informatie
plan per 1-1-1997 te kunnen werken. Als gevolg hiervan en op
basis van de gefaseerde opbouw van het bestek wordt van het
totale bedrag ad ca. 3,2 miljoen naar verwachting ca./ 1,4
miljoen uitgegeven aan hard- en software en 791.000 aan
opleiding, werkplekbegeleiding en conversies Het restant ad
ca. ƒ1 miljoen zal gespreid over 1997 en 1998 worden uitgege
ven. Deze bedragen voor 1997 en 1998 zullen in de investe-
ringsprogrammas voor die jaren dienen te worden opgevoerd en
maken dan deel uit van het integrale afwegingsproces binnen de
gemeente Halderberge
Dekking
Er wordt van uitgegaan dat de eenmalige aanloopkosten zoals de
opleidingen, de werkplekbegeleiding en de conversies ad
791.000 ten laste komen van de startbijdrageDeze biedt
daartoe voldoende ruimte. Na verwerking van de reeds genomen
besluiten, inclusief de afboeking van de huidige boekwaarden
van de automatiseringsapparatuur in de drie gemeenten resteert
er van de startbijdrage nog ca. 1,5 miljoen.
Om te kunnen beoordelen of de uit de investering ad 1,4 mil
joen voortvloeiende kosten redelijk zijn in relatie tot de
begroting 1997 van de gemeente Halderberge kan het volgende
worden gesteld. De bestaande situatie in de drie gemeenten
versus de situatie Halderberge ziet er globaal als volgt uit:
3