Van het afgesloten deel van de Brede Molenweg is de asfaltverhar
ding nog gedeeltelijk aanwezig. Deze gedeeltelijk nog aanwezige
verharding verkeert in slechte staat. De kosten van een recon
structie tot fietspad worden geraamd op f 62.000,--.
Nabij de aansluiting aan de Papenweg is het tracé van de weg nog
aanwezig. Het betreft met zijn knotwilligen een speels element in
het landschap. Dit kan verder worden versterkt middels het aanleg
gen van een rustplaats. Aldus ontstaat een aantrekkelijk auto-luw
stukje fietspad.
De Eerste Molenweg samen met het eerste gedeelte van de Polders-
dijk vormen een circa 2 1/2 km lange en vooral rechte weg tot aan
de visvijver "Het Zandwiel". Lange en rechte stukken doen afbreuk
aan de aantrekkelijkheid van de route.
Wij achten de aantrekkelijkheid van het desbetreffende landschaps
element zwaarder wegen dan de onaantrekkelijkheid die ontstaat
door het lange stuk tot aan de visvijver "Het Zandwiel". Wij
hebben derhalve de reconstructie tot fietspad van het aan de
openbaarheid onttrokken deel van de Brede Molenweg thans in het
fietspadenplan opgenomen.
Egaliseren/verharden Van Opdorpendreef respectievelijk beschou
wing kosten.
Zoals eerder is gesteld, zijn de voorgestelde routes in eerste
instantie zodanig samengesteld, dat er geen ingrijpende maatrege
len noodzakelijk zijn. De routes zouden, eventueel in een later
stadium, op lokaties kunnen worden versterkt. Het betreft hier
met name het egaliseren/verharden tot een stevige ondergrond,
geschikt voor fietsen van de Van Opdorpendreef.
In onze raming is uit oogpunt van onderhoud uitgegaan van asfalt-
verharding. De kosten bedragen ca f 100,-- per strekkende meter.
Het plan van BRO-adviseurs voorziet in verharding met grove gra
vel. Inclusief uitvoering en wegmarkering (met kleine paaltjes)
bedragen de kosten daarvan ca f 50,per strekkende meter.
In beide gevallen blijft het zandpad voor het overige verkeer
behouden.
Het behoud van het karakter van de weg is met een fietspad met
een verharding van grove gravel beter gediend dan een fietspad
met asfaltverhardingGelet op de in de commissie gemaakte opmer
kingen handhaven wij derhalve het oorspronkelijke voorstel van
BRO-adviseurs: verharding met gravel.
Begaanbaarheid Poldersdijk.
De Poldersdijk is een beschermd natuurgebied. De belevingswaarde
daarvan is reden geweest om dit landschapselement in de route op
te nemen. De aantrekkelijkheid van de desbetreffende route wordt
daarmee vergroot