Van het afgesloten deel van de Brede Molenweg is de asfaltverhar ding nog gedeeltelijk aanwezig. Deze gedeeltelijk nog aanwezige verharding verkeert in slechte staat. De kosten van een recon structie tot fietspad worden geraamd op f 62.000,--. Nabij de aansluiting aan de Papenweg is het tracé van de weg nog aanwezig. Het betreft met zijn knotwilligen een speels element in het landschap. Dit kan verder worden versterkt middels het aanleg gen van een rustplaats. Aldus ontstaat een aantrekkelijk auto-luw stukje fietspad. De Eerste Molenweg samen met het eerste gedeelte van de Polders- dijk vormen een circa 2 1/2 km lange en vooral rechte weg tot aan de visvijver "Het Zandwiel". Lange en rechte stukken doen afbreuk aan de aantrekkelijkheid van de route. Wij achten de aantrekkelijkheid van het desbetreffende landschaps element zwaarder wegen dan de onaantrekkelijkheid die ontstaat door het lange stuk tot aan de visvijver "Het Zandwiel". Wij hebben derhalve de reconstructie tot fietspad van het aan de openbaarheid onttrokken deel van de Brede Molenweg thans in het fietspadenplan opgenomen. Egaliseren/verharden Van Opdorpendreef respectievelijk beschou wing kosten. Zoals eerder is gesteld, zijn de voorgestelde routes in eerste instantie zodanig samengesteld, dat er geen ingrijpende maatrege len noodzakelijk zijn. De routes zouden, eventueel in een later stadium, op lokaties kunnen worden versterkt. Het betreft hier met name het egaliseren/verharden tot een stevige ondergrond, geschikt voor fietsen van de Van Opdorpendreef. In onze raming is uit oogpunt van onderhoud uitgegaan van asfalt- verharding. De kosten bedragen ca f 100,-- per strekkende meter. Het plan van BRO-adviseurs voorziet in verharding met grove gra vel. Inclusief uitvoering en wegmarkering (met kleine paaltjes) bedragen de kosten daarvan ca f 50,per strekkende meter. In beide gevallen blijft het zandpad voor het overige verkeer behouden. Het behoud van het karakter van de weg is met een fietspad met een verharding van grove gravel beter gediend dan een fietspad met asfaltverhardingGelet op de in de commissie gemaakte opmer kingen handhaven wij derhalve het oorspronkelijke voorstel van BRO-adviseurs: verharding met gravel. Begaanbaarheid Poldersdijk. De Poldersdijk is een beschermd natuurgebied. De belevingswaarde daarvan is reden geweest om dit landschapselement in de route op te nemen. De aantrekkelijkheid van de desbetreffende route wordt daarmee vergroot

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1996 | | pagina 66