Ad a) en b) hebben wij overwogen dat het enerzijds wenselijk zou kunnen zijn om middels de regeling voor eigen bijdragen een zekere mate van kostenbesef bij de WVG-gerechtigdenop te roepen, en anderzijds dat een dergelijke regeling relatief arbeidsinten sief is en desondanks voor een groot gedeelte van de verstrekkin gen geen of zeer beperkte eigen bijdragen zou opleveren. Om doelmatigheidsredenen geven wij er de voorkeur aan om bij inko mens tot 1,5 maal het WVG-norminkomen in het geheel geen eigen bijdragen meer op te leggen, noch terzake van voorzieningen in natura noch terzake van woningaanpassingen. Ad c) hebben wij overwogen dat een nieuw regime weliswaar formeel verplicht is met ingang van 1 april 1996, doch feitelijk voor een belangrijk deel bestaat uit het corrigeren van een situatie die al onjuist was per 1 april 1994, de datum van inwerkingtreding van de WVG. Wij zijn daarom van mening dat het nieuwe regime voor eigen bijdragen en draagkracht moet worden toegepast met terugwer kende kracht tot 1 april 1994. De consequenties daarvan zijn: alle sinds 1 april 1994 door de WVG-gerechtigden betaalde eigen bijdragen voor rolstoelen en voorzieningen in natura ad in totaal f 8.121,26 kunnen gerestitueerd worden; de eigen bijdragen voor woningaanpassingen voor gerechtigden met een inkomen tot en met 1,5 maal het WVG-norminkomen ad in totaal f 2.643,96 kunnen gerestitueerd worden; de eigen bijdragen voor woningaanpassingen moeten herberekend en zonodig (deels) gerestitueerd worden aan gerechtigden met een inkomen boven 1,5 maal het WVG-norminkomen. Deze restitu ties kunnen pas exact berekend worden nadat de cliënten nadere gegevens hebben verstrekt die nodig zijn voor de draagkrachtbe rekening. Zij zullen daartoe uitgenodigd worden na de besluit vorming door uw raad. Vooralsnog ramen wij deze restituties op f 2.000,-. De restitutiekosten kunnen ten laste worden gebracht van de Voorziening WVG, die daarvoor voldoende ruimte biedt. In afwijking van het bovenstaande algemene uitgangspunt terzake van draagkrachtberekening stellen wij overigens voor om de inko- mensgerelateerde differentiatie in vervoerskostenvergoedingen (zie artikel 4, lid 2 van het ontwerp-Besluit financiële tege moetkomingen en eigen bijdragen voorzieningen gehandicapten') niet met terugwerkende kracht tot 1 april 1994 te corrigeren, maar, op advies van de VNG, per 1 januari 1996. Tenslotte is in de voorliggende concept-verordening de mogelijk heid geopend tot het bezoekbaar maken van woningen voor gehandi capten die in een AWBZ-inrichting verblijven. Wij stellen u voor om: de in concept bijgevoegde Verordening Voorzieningen Gehandicap ten vast te stellen met terugwerkende kracht tot 1 april 1996;

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1996 | | pagina 235