Een geslaagde bemiddeling kost de gemeente f 2.000,-. In de
gemeentebegroting 1996 zijn daarvoor geen specifieke dekkingsmid
delen beschikbaar. De dekking zal gevonden moeten worden in de
bespaarde uitkeringskosten, zijnde 10% van de totale uitkering
oftewel f 3.273,- per jaar voor gehuwden, f 2.946,- voor een
alleenstaande ouder en f 2.291,- voor een alleenstaande.
De vergoedingen van f 2.000,- wordt pas betaald na eventuele
werkaanvaarding en kunnen nu dus niet geraamd worden.
De voorgenomen constructie wijkt op belangrijke onderdelen af van
de samenwerkingsconstructie met JOB-Arbeidsmarktprojecten
De bemiddeling door JOB is intensiever dan de bemiddeling door
Arbeidsvoorziening en de gemeente en wordt volledig doorberekend
aan de gemeente. Arbeidsvoorziening ontvangt ook rijksgelden en
brengt slechts een deel van de bemiddelingskosten in rekening aan
de gemeente.
JOB ontvangt per uitgestroomde cliënt een vergoeding van
f 6.462,50, waarvan f 2.350,- bij aanvang bemiddeling en het
restant nadat de cliënt heeft voldaan aan de WW-referte-eis.
Indien de cliënt onmiddellijk daarna werkloos zou worden, stroomt
hij dus niet terug in de Abw-uitkering. De volledige vergoeding
aan Arbeidsvoorziening wordt betaald nadat de cliënt een half
jaar in zijn eigen onderhoud heeft voorzien. Indien hij onmiddel
lijk daarna werkloos zou worden, stroomt hij terug in de Abw-uit
kering. De 'half jaar eis' is een uitgangspunt dat Arbeidsvoorzie
ning op dit moment nog in alle samenwerkingsconstructies met
gemeenten inbouwt. Eind 1996 volgt een nieuwe overlegronde tussen
Arbeidsvoorziening en de gemeenten. Afgesproken is dat op dat
moment ook de WW-referte-eis besproken zal kunnen worden.
Concluderend stellen wij u voor om in te stemmen met de ontwerp-
samenwerkingsovereenkomst met Arbeidsvoorziening en met het
bijbehorend plan van aanpak 1996 in te stemmen.
De commissie Welzijn stemt met dit voorstel in. Wel heeft zij
verzocht om in overleg met het RBA te bezien of het mogelijk is
om in 1996 zonder voorbehoud te starten met de opstelling van
trajectplannen. Dit overleg is gevoerd, en de conclusie is dat
het voorbehoud kan vervallen. Wij starten dus in 1996 met de
opstelling van trajectplannen.
Burgemeester en wethouders van Hoeven.
A.F.W. Osterloh, burgemeester.
P.J. Detmers, secretaris.
BHH6502F05/RA/b