- 2 -
De uitgebrachte offertes, de verslagen van de presentatie door de drie uitgeno
digde bureaus, het vergelijkende advies van de projectgroep, en het verslag van
het vervolggesprek met ODRP liggen op de gebruikelijke wijze vertrouwelijk voor
u ter inzage
De kosten verbonden aan de werkzaamheden van ODRP conform de offerte bedragen
198.000,-- exclusief BTW 232.650,-- inclBTW). Daarnaast zijn wij tot de
conclusie gekomen dat eveneens op korte termijn externe advisering en begelei
ding dient te worden ingeschakeld met betrekking tot
het voorbereiden van de medewerkers op de integratie van de ambtelijke
diensten, teneinde een gemeenschappelijke visie te doen ontstaan op het
functioneren van de nieuwe gemeente; blijkens een nader opgevraagde offerte
van ODRP, dient vooralsnog rekening te worden gehouden met het organiseren
van drie (extra) werkconferenties ad 5.500,-- (excl. BTW), zonder rekening
te houden met eventuele lokatiegebonden reis- en/of verblijfskosten, totaal
naar schatting derhalve 25.000,-- (excl. BTW);
de huisvesting van de nieuwe organisatie onder één dak; hoewel nog geen
enkele indicatie bestaat, dient voorlopig rekening te worden gehouden met
25000-- (excl. BTW) aan advieskosten;
de integratie van de automatisering; te reserveren eveneens 25.000,--
(exclBTW);
secretariaatskosten; aangezien bij de opdrachtverlening aan ODRP uitgangs
punt is, dat het secretariaat intern wordt verzorgd, dient hiertoe een
tijdelijk medewerker/ster te worden aangetrokken. Voor de korte termijn
dient hiervoor, in aanvulling op het in de maand april reeds gevoteerde
krediet, een bedrag van 29.225,-- te worden gereserveerd. Definitief dienen
de secretariaatskosten pas te worden geraamd nadat de nog te benoemen
projectleider is aangetreden.
In verband met het bovenstaande behoeven wij thans een krediet ter grootte van
350.000,-- ten behoeve van het project Halderberge. Dit bedrag is samenge
steld als volgt:
offerte ODRP 198.000 excl. BTW) 232.650,--
voorbereiding integratie 25.000, excl. BTW) - 29.375,--
huisvestingsonderzoek nieuwe organisatie (idem) - 29.375,--
automatiseringsonderzoek (idem) - 29.375,--
secretariaatskosten (voorlopig) 29225--
350.000,--
Samenvattend stellen wij voor:
1. dat de raad van de gemeente Hoeven een krediet van 350.000,-- beschikbaar
stelt ten behoeve van externe advisering en begeleiding van het samenvoe
gingsproject gemeente Halderberge i.o., en dat
de raden van de gemeenten Oud en Nieuw Gastel en Oudenbosch zich ten
opzichte van de gemeente Hoeven ieder voor eenderde deel van bovengenoemd
bedrag garant te stellen ingeval de samenvoeging niet zal worden geëffec
tueerd
2. ermee in te stemmen dat door de stuurgroep Halderberge aan ODRP organisatie
adviesbureau bv conform de ingediende offerte opdracht wordt verleend voor
de advisering en begeleiding van het samenvoegingsproces;
3ermee in te stemmen dat door de stuurgroep Halderberge binnen de ruimte van
het beschikbaar gestelde krediet op aanvullende onderdelen extern advies
wordt ingewonnen op die onderdelen en die momenten dat de stuurgroep dat in
het belang van de voortgang van de samenvoegingsoperatie noodzakelijk acht.
Onderwerp: beschikbaarstelling krediet ten behoeve van o.a. opdrachtverlening
aan extern organisatie-adviesbureau ter begeleiding van het
samenvoegingsproces gemeente Halderberge i.o.
De raad van de gemeente Hoeven;
gelet op het voorstel van de colleges van burgemeester en wethouders van
Hoeven, Oudenbosch en Oud en Nieuw Gastel d.d. 20 juni 1995;
besluit;
1. een krediet van 3 50.000,-- beschikbaar te stellen ten behoeve van externe
advisering en begeleiding van het samenvoegingsproces gemeente Halderberge
i
2onder voorwaarde dat de gemeenten Oud en Nieuw Gastel en Oudenbosch zich
garant te stellen voor een bedrag van 116.666,66 per gemeente, zijnde
eenderde deel van bovengenoemd bedrag, ingeval de samenvoeging tussen
voornoemde drie gemeenten geen doorgang zal vinden.
Vastgesteld in de openbare vergadering van
29 juni 1995.
De raad van de gemeente Hoeven,
de secretaris, de voorzitter,
P.J.Detmers. A.FW.Osterloh
^refMvD/LK
coll