4 t
I
blijkens van het bedrijf verkregen informatie wordt tijdens
de campagne 2/3 van de bieten aangevoerd via de infrastruc
tuur van de gemeente Oud en Nieuw Gastel, voornamelijk komen
de vanaf de veraf gelegen aansluitingen van het wegennet op
de A17. Slechts 1/3 van de bieten wordt aangevoerd vanaf de
Dinteloordse kant, en wel voornamelijk vanaf de op korte
afstand van het fabrieks- terrein gelegen aansluiting op de
A29. In aantallen gereden kilometers is de belasting van het
Gastelse wegennet derhalve veel meer dan tweemaal zo zwaar
als het Dinteloordse. Weliswaar geeft het bedrijf aan dat,
indien in de toekomst ooit de nieuwe A4 (Zoomweg Noord) in
gebruik zal zijn, verhouding tussen de aanvoer van Dinteloor
dse kant en die van Gastelse kant ongeveer 50/50 zal zijn,
maar gelet op het aantal gereden kilometers, wordt ook dan
nog het Gastelse wegennet veel zwaarder belast. Een en ander
houdt in: overbelasting (en dus hogere onderhoudslasten en
grotere verkeersonveiligheid) van het wegennet als gevolg van
vuil en slik en als gevolg van de (veel te zware) bietentrans
porten. Wij zijn van mening, dat de gemeente Dinteloord en
Prinsenland via de plaatselijke belastingheffing reeds jaren
lang ten onrechte in die mate inkomsten heeft genoten van het
binnen haar gemeente gelegen deel van het Suikerunie-complex,
zonder daarvan een redelijk deel af te staan aan de gemeente
Oud en Nieuw Gastel die feitelijk de lasten draagt. Daarnaast
is hiervoor reeds gesproken over de milieu-lasten voor het
dorp Stampersgat en haar inwoners.
Kortom, het zou onrechtvaardig zijn, indien een dreigend
inkomstenverlies voor de nieuwe gemeente Steenbergen een
reden zou zijn om af te zien van de meest logische en recht
vaardige oplossing.
In het kader van de politie- en brandweerzorg is het met het
oog op eventuele calamiteiten van groot belang, dat de zorg
voor het fabrieksterrein in operationeel opzicht niet wordt
gescheiden van de zorg voor de woonomgeving van de fabriek
inclusief de belangrijkste toeleidingswegen.
Voor wat betreft de politie wordt opgemerkt dat de door gede
puteerde staten voorgestelde gemeentegrens tevens de grens
vormt tussen twee politierayons
Voor wat betreft de brandweer is de huidige situatie zo, dat
de zogenaamde "eerste uitruk" wordt verzorgd door de brand
weer van het verafgelegen Dinteloord, en dat als eerste assis
tentie wordt gevraagd van de brandweer van het nog verder
afgelegen Steenbergen. Bij een recente grote brand op het
fabriekscomplex in de zomer van 1994 leidde dit, conform de
bestuurlijke regels, tot de merkwaardige situatie, dat de
brand werd bestreden door de brandweerkorpsen van Dinteloord
en Steenbergen, terwijl het dichtstbij gestationeerde brand
weerkorps van Oud en Nieuw Gastel niet gealarmeerd werd. Door
de Regionale Brandweer van het Streekgewest Westelijk Noord-
Brabant wordt momenteel een onderzoek uitgevoerd met als doel
om aan de hand van een inventarisatie van risico's en uitruk-
posten een nieuwe indeling te maken die zo nodig gemeente
grens-overschrijdend is. Blijkens mededeling van de regionale