4 t I blijkens van het bedrijf verkregen informatie wordt tijdens de campagne 2/3 van de bieten aangevoerd via de infrastruc tuur van de gemeente Oud en Nieuw Gastel, voornamelijk komen de vanaf de veraf gelegen aansluitingen van het wegennet op de A17. Slechts 1/3 van de bieten wordt aangevoerd vanaf de Dinteloordse kant, en wel voornamelijk vanaf de op korte afstand van het fabrieks- terrein gelegen aansluiting op de A29. In aantallen gereden kilometers is de belasting van het Gastelse wegennet derhalve veel meer dan tweemaal zo zwaar als het Dinteloordse. Weliswaar geeft het bedrijf aan dat, indien in de toekomst ooit de nieuwe A4 (Zoomweg Noord) in gebruik zal zijn, verhouding tussen de aanvoer van Dinteloor dse kant en die van Gastelse kant ongeveer 50/50 zal zijn, maar gelet op het aantal gereden kilometers, wordt ook dan nog het Gastelse wegennet veel zwaarder belast. Een en ander houdt in: overbelasting (en dus hogere onderhoudslasten en grotere verkeersonveiligheid) van het wegennet als gevolg van vuil en slik en als gevolg van de (veel te zware) bietentrans porten. Wij zijn van mening, dat de gemeente Dinteloord en Prinsenland via de plaatselijke belastingheffing reeds jaren lang ten onrechte in die mate inkomsten heeft genoten van het binnen haar gemeente gelegen deel van het Suikerunie-complex, zonder daarvan een redelijk deel af te staan aan de gemeente Oud en Nieuw Gastel die feitelijk de lasten draagt. Daarnaast is hiervoor reeds gesproken over de milieu-lasten voor het dorp Stampersgat en haar inwoners. Kortom, het zou onrechtvaardig zijn, indien een dreigend inkomstenverlies voor de nieuwe gemeente Steenbergen een reden zou zijn om af te zien van de meest logische en recht vaardige oplossing. In het kader van de politie- en brandweerzorg is het met het oog op eventuele calamiteiten van groot belang, dat de zorg voor het fabrieksterrein in operationeel opzicht niet wordt gescheiden van de zorg voor de woonomgeving van de fabriek inclusief de belangrijkste toeleidingswegen. Voor wat betreft de politie wordt opgemerkt dat de door gede puteerde staten voorgestelde gemeentegrens tevens de grens vormt tussen twee politierayons Voor wat betreft de brandweer is de huidige situatie zo, dat de zogenaamde "eerste uitruk" wordt verzorgd door de brand weer van het verafgelegen Dinteloord, en dat als eerste assis tentie wordt gevraagd van de brandweer van het nog verder afgelegen Steenbergen. Bij een recente grote brand op het fabriekscomplex in de zomer van 1994 leidde dit, conform de bestuurlijke regels, tot de merkwaardige situatie, dat de brand werd bestreden door de brandweerkorpsen van Dinteloord en Steenbergen, terwijl het dichtstbij gestationeerde brand weerkorps van Oud en Nieuw Gastel niet gealarmeerd werd. Door de Regionale Brandweer van het Streekgewest Westelijk Noord- Brabant wordt momenteel een onderzoek uitgevoerd met als doel om aan de hand van een inventarisatie van risico's en uitruk- posten een nieuwe indeling te maken die zo nodig gemeente grens-overschrijdend is. Blijkens mededeling van de regionale

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1995 | | pagina 31