- 4 - Mobiliseren voldoende ambtelijke capaciteit voor uitvoering samenvoegingstra ject Op dit ogenblik is dit nog niet aktueel; pas als de werkgroepen aan het werk gaan voor de inhoudelijke afstemming is dit een punt van aandacht, dat door de secretarissen primair in eigen huis en zo nodig gezamenlijk dient te worden uitgewerkt Wel dient een en ander als tijdelijke extra kostenpost op voorhand te worden ingecalculeerd Met betrekking tot notulering en andere secretariële diensten geldt momenteel nog de afspraak, dat de gemeenten bij toerbeurt zorgen voor agendering en notulering, gekoppeld aan de vergaderplaats. Vanaf de officiële start van de projectorganisatie dient verslaglegging en secretariële dienstverlening extern te worden ingehuurd. Binnen het nog te voteren werkkrediet dient hiertoe financiële ruimte te bestaan. Afspraken inzake kostenraming en financiering projectorganisatie Over de financiering van de projectorganisatie kunnen nog slechts algemene afspraken worden gemaakt. Een kostenraming kan momenteel nog niet worden gemaakt, omdat dat afhankelijk is van de kosten van de extern adviseur(s). Er dient een project-begroting te worden gemaakt, die voorziet in gezamenlijke kosten en kosten per gemeente. Gezamenlijke kosten zijn b.v.: externe projectbegeleiding; eventuele extra externe advisering t.a.v. deelaspecten, b.v. automatise ring; secretariële diensten, w.o. notulering. Kosten per gemeente zijn b.v.: mobiliseren extra ambtelijke inzet t.b.v. het project (overwerk); vergaderkosten m.b.t. bijeenkomsten die bij toerbeurt in de drie gemeenten plaatsvinden. Aan de hand van de op te stellen project-begroting zal op korte termijn een herindelingskrediet worden gevraagd, waarin ook voldoende is rekening gehouden met een post onvoorzien. Vooruitlopend daarop bestaat thans reeds behoefte aan een gezamenlijk werkkrediet van 60.000. Dit bedrag is onder andere nodig voor de gezamenlijke aanloopkosten die thans gemaakt worden, zoals bijvoorbeeld voor het inhuren van externe deskundigheid bij het aanwijzen van de intern projectleider, tevens beoogd gemeentesecretaris, en voor het collectief aantrekken van secretariële ondersteuning. Wat betreft de dekking van de kosten wordt het volgende opgemerkt. Vaststaat dat de nieuwe gemeente via de algemene uitkering uit het gemeentefonds een bedrag krijgt ter dekking van de aanloopkosten. Naar onze mening dienen de kosten van het samenvoegingsproces ten laste van de nieuwe gemeente te komen en door de nieuwe gemeente te worden gedekt uit de extra algemene uitkering. Wij zijn van mening dat er financieel-technische mogelijkheden zijn om thans een krediet beschikbaar te stellen dat straks ten laste van de nieuwe gemeente komt. Uit praktische overwegingen geven wij er de voorkeur aan dat één gemeente het volledige bedrag van de gezamenlijke kosten betaalt onder garantstelling door de beide andere gemeenten voor hun aandeel in de kosten. Uit onderlinge vergelijking is naar voren gekomen, dat uit begrotingstechnisch oogpunt de gemeente Hoeven in aanmerking komt de gezamenlijke kosten van het samenvoe gingsproces (voor) te financieren.

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1995 | | pagina 208