B. Stuurgroep;
Hierin hebben drie colleges van burgemeester en wethouders zitting; deze
stuurgroep vormt tijdens het samenvoegingsproces het voorlopig bevoegd
gezag en heeft in beginsel twee taken:
a. beslissen over hoofdzaken van het samenvoegingsproces en voorbereiden
van de besluitvorming door het nieuwe gemeentebestuur, een en ander met
inachtneming van het gestelde in de wet ARHI;
b. de afzonderlijke colleges en raden adviseren over zgn. no-return-
beslissingen m.b.t. personeel, investeringen en aangaan van verplich
tingen met derden.
N.B. Tijdens de bespreking van dit onderwerp door de gezamenlijke commis
sies is gebleken, dat onduidelijkheid bestaat over de gewenste bevoegdhe
denverdeling tussen de drie oude gemeenteraden enerzijds en de stuurgroep,
die wordt gevormd door de drie oude colleges, anderzijds. Op korte termijn
zullen wij dan ook gezamenlijk een notitie uitbrengen aan de BAC, waarin
deze bevoegdhedenverdeling zal worden belicht tegen de achtergrond van:
- de bepalingen van de wet ARHI;
- de algemeen gebruikelijke praktijk bij samenvoegingen van gemeenten;
- de situatie van het samenvoegingsproject Halderberge.
Deze notitie zal worden geagendeerd voor de eerstvolgende vergadering van
de BAC.
C. Projectgroep:
Deze wordt gevormd door de drie gemeentesecretarissen, aangevuld met een
extern adviseur. Deze groep heeft in beginsel tot taak:
a. maken van een plan van aanpak;
b. voortgangsbewaking;
c. advisering stuurgroep.
DWerkgroepen
Deze worden bemenst uit de drie ambtelijke organisaties. Bijv. groepen
voor: algemene zaken, technische zaken, sociale zaken, ruimtelijke orde
ning, milieu, financiële zaken en personeel organisatie. Zij zullen in
eerste instantie moeten inventariseren en vervolgens voorstellen doen over
de harmonisatie van regelgeving, belastingheffing enz. enz. De instelling
van werkgroepen zal pas actueel zijn als het fusieproces enigermate
gevorderd is.
EBijzonder georganiseerd overleg (BGCM:
dit overleg tussen werkgever en werknemers, geadviseerd door vakbonds
vertegenwoordigers, zal zich bezig moeten houden met:
a. informatie van het personeel over procedures;
b. sociaal statuut;
c. de hoofdstructuur van de nieuwe organisatie en het zgn. functieboek;
d. vertegenwoordiging in de inpassingscommissie;
Het BGO dient in de beginfase te worden ingesteld, omdat dit vooral het
overlegplatform tussen werkgever en werknemers dient te zijn. Met het oog
op de inpassing van het personeel in de nieuwe organisatiestructuur, dient
te zijner tijd in overleg met het BGO nog een inpassingscommissie, alsmede
een bezwarencommissie, te worden ingesteld waarin een werknemersvertegen
woordiging zal participeren.
Wij stellen u voor thans in te stemmen met de vorming van een bestuurlijke
adviescommissie (BAC), een stuurgroep en een projectgroep, zoals hierboven
omschreven. Tevens verzoeken wij u ermee in te stemmen dat door de in te
stellen stuurgroep naar behoefte ambtelijke werkgroepen zullen worden ingesteld
ter begeleiding van het integratietraject.
Met betrekking tot de formele instelling van een Bijzonder Georganiseerd
Overleg zullen de gezamenlijke colleges, na gevoerd overleg met de vakorgani
saties, zo spoedig mogelijk aan de raden een voorstel ter besluitvorming
voorleggen.
Ter verduidelijking van de structuur van de projectorganisatie is een organi
gram bijgevoegd.