B. Stuurgroep; Hierin hebben drie colleges van burgemeester en wethouders zitting; deze stuurgroep vormt tijdens het samenvoegingsproces het voorlopig bevoegd gezag en heeft in beginsel twee taken: a. beslissen over hoofdzaken van het samenvoegingsproces en voorbereiden van de besluitvorming door het nieuwe gemeentebestuur, een en ander met inachtneming van het gestelde in de wet ARHI; b. de afzonderlijke colleges en raden adviseren over zgn. no-return- beslissingen m.b.t. personeel, investeringen en aangaan van verplich tingen met derden. N.B. Tijdens de bespreking van dit onderwerp door de gezamenlijke commis sies is gebleken, dat onduidelijkheid bestaat over de gewenste bevoegdhe denverdeling tussen de drie oude gemeenteraden enerzijds en de stuurgroep, die wordt gevormd door de drie oude colleges, anderzijds. Op korte termijn zullen wij dan ook gezamenlijk een notitie uitbrengen aan de BAC, waarin deze bevoegdhedenverdeling zal worden belicht tegen de achtergrond van: - de bepalingen van de wet ARHI; - de algemeen gebruikelijke praktijk bij samenvoegingen van gemeenten; - de situatie van het samenvoegingsproject Halderberge. Deze notitie zal worden geagendeerd voor de eerstvolgende vergadering van de BAC. C. Projectgroep: Deze wordt gevormd door de drie gemeentesecretarissen, aangevuld met een extern adviseur. Deze groep heeft in beginsel tot taak: a. maken van een plan van aanpak; b. voortgangsbewaking; c. advisering stuurgroep. DWerkgroepen Deze worden bemenst uit de drie ambtelijke organisaties. Bijv. groepen voor: algemene zaken, technische zaken, sociale zaken, ruimtelijke orde ning, milieu, financiële zaken en personeel organisatie. Zij zullen in eerste instantie moeten inventariseren en vervolgens voorstellen doen over de harmonisatie van regelgeving, belastingheffing enz. enz. De instelling van werkgroepen zal pas actueel zijn als het fusieproces enigermate gevorderd is. EBijzonder georganiseerd overleg (BGCM: dit overleg tussen werkgever en werknemers, geadviseerd door vakbonds vertegenwoordigers, zal zich bezig moeten houden met: a. informatie van het personeel over procedures; b. sociaal statuut; c. de hoofdstructuur van de nieuwe organisatie en het zgn. functieboek; d. vertegenwoordiging in de inpassingscommissie; Het BGO dient in de beginfase te worden ingesteld, omdat dit vooral het overlegplatform tussen werkgever en werknemers dient te zijn. Met het oog op de inpassing van het personeel in de nieuwe organisatiestructuur, dient te zijner tijd in overleg met het BGO nog een inpassingscommissie, alsmede een bezwarencommissie, te worden ingesteld waarin een werknemersvertegen woordiging zal participeren. Wij stellen u voor thans in te stemmen met de vorming van een bestuurlijke adviescommissie (BAC), een stuurgroep en een projectgroep, zoals hierboven omschreven. Tevens verzoeken wij u ermee in te stemmen dat door de in te stellen stuurgroep naar behoefte ambtelijke werkgroepen zullen worden ingesteld ter begeleiding van het integratietraject. Met betrekking tot de formele instelling van een Bijzonder Georganiseerd Overleg zullen de gezamenlijke colleges, na gevoerd overleg met de vakorgani saties, zo spoedig mogelijk aan de raden een voorstel ter besluitvorming voorleggen. Ter verduidelijking van de structuur van de projectorganisatie is een organi gram bijgevoegd.

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1995 | | pagina 207