Inteqratietraiect
In dit traject moet ervoor worden gezorgd dat de nieuwe gemeente per 1 januari
1997 ook daadwerkelijk van start kan gaan. In het integratietraject komen zaken
aan de orde zoals:
- huisvesting van het bestuur en de ambtelijke organisatie;
een nieuwe begroting;
afstemmen programmatuur en apparatuur automatisering;
afstemmen van diverse verordeningen (APV, belastingverordeningen, subsi
dieverordeningen)
Opstartfase
Het samenvoegingsproces dient zo spoedig mogelijk gestructureerd van start te
gaan. In de startfase dienen de volgende aktiviteiten te worden verricht
(gedeeltelijk al gereed)
- Intentieverklaring en keuze nieuwe gemeentenaam/werknaam (inmiddels gereed);
Formuleren profielschets;
- Vaststellen structuur projectorganisatie en instellen organen;
Mobiliseren voldoende ambtelijke capaciteit voor uitvoering samenvoegings
traject;
- Afspraken inzake kostenraming en financiering projectorganisatie;
Werving externe adviseurs/begeleiders
Voorzien in projectleiding.
Deze onderwerpen zullen we nu afzonderlijk bespreken.
Formuleren profielschets
In de eerste plaats is hier aan de orde de keuze tussen alleen samenvoegen of
samenvoegen vernieuwen. Het ligt voor de hand voor dit laatste te kiezen. Het
geheel moet immers meer zijn dan de som der delen.
Kiezen we voor een samenvoegingsoperatie die tevens vernieuwing inhoudt, dan is
een doel-formulering op hoofdlijnen noodzakelijk over:
- de taken van het nieuwe gemeentebestuur, tegen de achtergrond van
- een te geven karakteristiek van de nieuwe gemeente en
- de eisen die de burgers van de gemeente Halderberge en de hogere overheid
stellen aan de nieuwe gemeentelijke organisatie.
Het is een keuze hoever de formulering van het projectdoel moet gaan. Dient
deze ook reeds zo ver te gaan, dat daarmee ook de uitgangspunten en doelstel
lingen van de nieuwe organisatie worden vastgesteld? Dit laatste zou ook pas
tijdens de ontwerp-fase van de nieuwe organisatie, het P&O-traject, aan de orde
kunnen komen.
Wij achten het noodzakelijk op korte termijn een profielschets te formuleren
van de nieuwe gemeente Halderberge. Deze profielschets Halderberge, die moet
aangeven welke hoofdkenmerken de nieuwe gemeente zal hebben, zal de basis
vormen voor de latere vaststelling, in samenwerking met de externe adviseur
P&O, van de uitgangspunten en doelstellingen van de nieuwe organisatie. Wij
achten het mogelijk deze profielschets Halderberge in eigen beheer te vervaar
digen. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van de door de drie gemeentebesturen
indertijd vastgestelde positioneringsnota's.
Vaststellen structuur projectorganisatie en instellen organen
Naar onze mening dient de projectstructuur er als volgt uit te zien:
A. Bestuurlijke adviescommissie (BAC)
Deze commissie zal bestaan uit de drie raadscommissies voor algemeen
bestuurlijke zaken, inclusief hun voorzitters. Taak:
- het vervullen van een klankbordfunctie ten opzichte van de stuurgroep;
- overlegplatform voor zaken die ter besluitvorming aan de drie gemeente
raden dienen te worden voorgelegd.