Inteqratietraiect In dit traject moet ervoor worden gezorgd dat de nieuwe gemeente per 1 januari 1997 ook daadwerkelijk van start kan gaan. In het integratietraject komen zaken aan de orde zoals: - huisvesting van het bestuur en de ambtelijke organisatie; een nieuwe begroting; afstemmen programmatuur en apparatuur automatisering; afstemmen van diverse verordeningen (APV, belastingverordeningen, subsi dieverordeningen) Opstartfase Het samenvoegingsproces dient zo spoedig mogelijk gestructureerd van start te gaan. In de startfase dienen de volgende aktiviteiten te worden verricht (gedeeltelijk al gereed) - Intentieverklaring en keuze nieuwe gemeentenaam/werknaam (inmiddels gereed); Formuleren profielschets; - Vaststellen structuur projectorganisatie en instellen organen; Mobiliseren voldoende ambtelijke capaciteit voor uitvoering samenvoegings traject; - Afspraken inzake kostenraming en financiering projectorganisatie; Werving externe adviseurs/begeleiders Voorzien in projectleiding. Deze onderwerpen zullen we nu afzonderlijk bespreken. Formuleren profielschets In de eerste plaats is hier aan de orde de keuze tussen alleen samenvoegen of samenvoegen vernieuwen. Het ligt voor de hand voor dit laatste te kiezen. Het geheel moet immers meer zijn dan de som der delen. Kiezen we voor een samenvoegingsoperatie die tevens vernieuwing inhoudt, dan is een doel-formulering op hoofdlijnen noodzakelijk over: - de taken van het nieuwe gemeentebestuur, tegen de achtergrond van - een te geven karakteristiek van de nieuwe gemeente en - de eisen die de burgers van de gemeente Halderberge en de hogere overheid stellen aan de nieuwe gemeentelijke organisatie. Het is een keuze hoever de formulering van het projectdoel moet gaan. Dient deze ook reeds zo ver te gaan, dat daarmee ook de uitgangspunten en doelstel lingen van de nieuwe organisatie worden vastgesteld? Dit laatste zou ook pas tijdens de ontwerp-fase van de nieuwe organisatie, het P&O-traject, aan de orde kunnen komen. Wij achten het noodzakelijk op korte termijn een profielschets te formuleren van de nieuwe gemeente Halderberge. Deze profielschets Halderberge, die moet aangeven welke hoofdkenmerken de nieuwe gemeente zal hebben, zal de basis vormen voor de latere vaststelling, in samenwerking met de externe adviseur P&O, van de uitgangspunten en doelstellingen van de nieuwe organisatie. Wij achten het mogelijk deze profielschets Halderberge in eigen beheer te vervaar digen. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van de door de drie gemeentebesturen indertijd vastgestelde positioneringsnota's. Vaststellen structuur projectorganisatie en instellen organen Naar onze mening dient de projectstructuur er als volgt uit te zien: A. Bestuurlijke adviescommissie (BAC) Deze commissie zal bestaan uit de drie raadscommissies voor algemeen bestuurlijke zaken, inclusief hun voorzitters. Taak: - het vervullen van een klankbordfunctie ten opzichte van de stuurgroep; - overlegplatform voor zaken die ter besluitvorming aan de drie gemeente raden dienen te worden voorgelegd.

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1995 | | pagina 206