MS Bij raadpleging van de door Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (voorheen Verkeers Ongevallen Registratie) geregis treerde ongevallen komt de Hertog Janlaan niet voor. Uitgaande van bovenstaande gegevens kan worden geconcludeerd dat op basis van de etmaalgegevens de norm -percentielwaarde van 85%- navolgend wordt deze norm nader toegelicht) waarbij geadviseerd wordt snelheidsremmende maatregelen toe te passen niet wordt overschreden. Echter uitgaande van de uurgegevens alsmede de kortstondige metingen van de politie blijkt dat op bepaalde tijd stippen van de dag door ca 35-37 van het totaal aantal voertui gen de maximum toegestane snelheid wordt overschreden. Dit zijn tevens de uren waarin veel oversteekbewegingen plaats vinden. Overigens mag verwacht worden dat na realisatie van de doortrek king van de Bovendonksestraat de verkeersintensiteit op de Hertog Janlaan sterk zal afnemen en daarmee de snelheid zal toenemen. VERKEERSVEILIGHEIDSPLAN. In het ontwerp-verkeersveiligheidsplan is de Hertog Janlaan geca tegoriseerd als een ontsluitings/verzamelroute Functiekenmerken van een ontsluitings/verzamelroute: - gemengd verkeer; - geen doorgaand verkeer; - ontwerpsnelheid 50 km/uur; - intensiteit 2000 - 4000 mvt/etmaal; - scheiding snelverkeer/voetgangers. Uitgaande van de hierbij voorgestelde richtlijnen voor vormge ving, inrichting en mogelijke snelheidsremmende maatregelen kun nen plateaus, drempels en wegversmallingen aangebracht worden. Bij kruispunten met woon-/verblijfsstraat kan in de toegang naar de verblijfsstraat een uitritconstruktie worden gelegd. Dit ver laagd echter niet de snelheid op de ontsluitings/verzamelweg. Overigens worden in het ontwerp-verkeersveiligheidsplan geen specifiek te nemen maatregelen voorgesteld voor de Hertog Janlaan. NORM. Voor het al of niet toepassen van verkeersremmende maatregelen zijn door het Ministerie van Verkeer (ROM) richtlijnen opgezet. Hierin is gesteld dat, in het algemeen geldt dat de (in te stel len) maximum snelheid in overeenstemming dient te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Naarmate het wegbeeld meer uitnodigt tot snelheden hoger dan de vastgestelde limiet, zal het aantal snel heidsovertredingen toenemen. Het verschil tussen de vastgestelde limiet en de werkelijk gereden snelheid dient zo klein mogelijk te zijn. De 85- percentielwaarde, dat wil zeggen de snelheid die door 85 van de motorvoertuigen niet wordt overschreden, kan hierbij maatgevend zijn. Het kan zijn dat deze waarde massaal, maar slechts in geringe mate wordt overschreden. Evenzo kan het voorkomen dat er een kleiner percentage overtreders is, terwijl de overschrijdingen zeer hoog zijn. Op basis van metingen en na afweging van de betrokken belangen van verkeersveiligheid, door stroming, handhaafbaarheid ed., kunnen passende maatregelen wor den genomen om tot een aanvaardbare percentielwaarde te komen. De maatregelen kunnen bestaan uit voorlichting, politietoezicht, aanpassing van de snelheidslimiet e.d. De voorkeur gaat echter

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1995 | | pagina 162