I»
GEMEENTE HOEVEN
Agendanr.: 9. Raadsvergadering d.d. 30 maart 1995.
Onderwerp: Voorstel tot het in uitvoering nemen van de fases '95
en '96 van het gemeentelijk verkeersveiligheidsplan
Hoeven, 21 maart 1995.
In december 1993 is het verkeerscirculatieplan door de gemeente
raad vastgesteld; in het plan is aangegeven dat een verkeersvei
ligheidsplan opgesteld dient te worden met daaraan gekoppeld een
stappenplan.
De bijgaande nota geeft uitwerking aan deze aanbeveling in de
vorm van een Gemeentelijk Verkeersveiligheidsplan (GVVP)De in
het verkeersveiligheidsplan opgenomen maatregelen zijn daarbij
nader getoetst op het aspect verkeersveiligheid, onderling af
gestemd en aangevuld dan wel verder uitgewerkt met als belangrijk
ste achtergrond het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Om tot een opstelling van het plan te komen is een inventarisatie
gemaakt van alle verkeersonveilige plaatsen in de gemeente, hier
bij is gebruik gemaakt van de geregistreerde verkeersongevallenge
gevens over de periode 1991-1993 en van een door VVN afd. Hoeven-
Bosschenhoofd opgesteld overzicht van verkeersknelpunten.
In het plan is een taakstelling aangegeven, zodat in de toekomst
de resultaten van de te nemen maatregelen meetbaar en evalueer-
baar zijn.
Voor een succesvol beleid wordt aanbevolen het plan af te wikke
len volgens een driesporenbeleid; namelijk:
Spoor I beleids- en organisatorische maatregelen.
Om tot uitvoering te kunnen komen dient het plan onderschreven te
worden
Spoor II preventieve maatregelen.
Om de verkeersveiligheid op (middellange termijn te kunnen verbe
teren moeten blijvende effecten worden gerealiseerd.
Spoor III reactieve maatregelen.
De reactieve aanpak richt zich met name op de aanpak op korte
termijn van actuele probleem- en knelpunten en de aanpak van
landelijke en regionale acties.
Prioriteitenafweging van maatregelen voortvloeiend uit het ver
keersveiligheidsplan.