I» GEMEENTE HOEVEN Agendanr.: 9. Raadsvergadering d.d. 30 maart 1995. Onderwerp: Voorstel tot het in uitvoering nemen van de fases '95 en '96 van het gemeentelijk verkeersveiligheidsplan Hoeven, 21 maart 1995. In december 1993 is het verkeerscirculatieplan door de gemeente raad vastgesteld; in het plan is aangegeven dat een verkeersvei ligheidsplan opgesteld dient te worden met daaraan gekoppeld een stappenplan. De bijgaande nota geeft uitwerking aan deze aanbeveling in de vorm van een Gemeentelijk Verkeersveiligheidsplan (GVVP)De in het verkeersveiligheidsplan opgenomen maatregelen zijn daarbij nader getoetst op het aspect verkeersveiligheid, onderling af gestemd en aangevuld dan wel verder uitgewerkt met als belangrijk ste achtergrond het verbeteren van de verkeersveiligheid. Om tot een opstelling van het plan te komen is een inventarisatie gemaakt van alle verkeersonveilige plaatsen in de gemeente, hier bij is gebruik gemaakt van de geregistreerde verkeersongevallenge gevens over de periode 1991-1993 en van een door VVN afd. Hoeven- Bosschenhoofd opgesteld overzicht van verkeersknelpunten. In het plan is een taakstelling aangegeven, zodat in de toekomst de resultaten van de te nemen maatregelen meetbaar en evalueer- baar zijn. Voor een succesvol beleid wordt aanbevolen het plan af te wikke len volgens een driesporenbeleid; namelijk: Spoor I beleids- en organisatorische maatregelen. Om tot uitvoering te kunnen komen dient het plan onderschreven te worden Spoor II preventieve maatregelen. Om de verkeersveiligheid op (middellange termijn te kunnen verbe teren moeten blijvende effecten worden gerealiseerd. Spoor III reactieve maatregelen. De reactieve aanpak richt zich met name op de aanpak op korte termijn van actuele probleem- en knelpunten en de aanpak van landelijke en regionale acties. Prioriteitenafweging van maatregelen voortvloeiend uit het ver keersveiligheidsplan.

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1995 | | pagina 144