V I, Wij gaan akkoord met de contouren in de voorontwerp-aanwijzing onder voorwaarde dat het aantal vliegbewegingen op basis van het huidige gebruikspatroon niet uitstijgt boven de huidige 55.000 vliegbewegingen en tot 2000 wordt afgebouwd naar 35.000, op basis van de omzetting van de 50 bkl contour naar die van 47 bkl resp. 60 en 57, als er daarbij vanuit wordt gegaan, dat door technische ingrepen de vliegtuigen niet geluidsarmer gemaakt worden in de periode tot 2000. Twee leden van ons college hechten aan de toevoeging "als er tot 2000" in de vorige alinea, omdat die een inspanningsver plichting betekent voor de eigenaren van vliegtuigen om te bereiken dat de geluidsbelasting wordt verminderd door maatregelen aan de bron. Het andere lid van ons college vindt deze toevoeging overbodig, omdat het eerste gedeelte van de alinea daartoe reeds noopt. In de ontwerp-aanwijzing is, naast de vaststelling van de ge luidszones, ook een maximum gesteld aan het aantal vliegbewe gingen met hefschroefvliegtuigen. Dit wordt apart genoemd omdat dit soort toestellen vanwege de eigensoortige geluidsproduktie, niet is meegenomen in de bkl-berekeningsfactor maar wel van een vliegveld als Seppe gebruik mag maken. Het maximum-aantal derge lijke vliegbewegingen is in het besluit gesteld op 1700 per jaar. Dit is afgeleid van het gebruik in 1991. De hefschroef vliegtuigen worden vooral zakelijk gebruikt, met name voor controlevluchten. Dit vinden wij zeker aanvaardbaar voor Seppe, mede omdat dergelijke vluchten vooral door de week plaatsvinden. Op grond van de Luchtvaartwet dienen de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van VROM eerst overleg te voeren met de colleges van burgemeester en wethouders van de betrokken gemeen ten en met Gedeputeerde Staten van de provincie over de ont werp-aanwij zing van de geluidszones. Voor de ontwerpaanwij- zing van de Minister van VROM, waarin verplicht wordt de ge luidszones op te nemen in de bestemmingsplannen, dient voor overleg plaats te vinden met de gemeenteraden van de betrokken gemeenten, aangezien die vaak bevoegd zijn met betrekking tot de bestemmingsplannen. Gezien de directe samenhang tussen deze twee procedures stellen wij voor om ons college te machtigen om namens de raad het overleg te voeren. Daarbij zal het boven geformu leerde standpunt als uitgangspunt gelden. De nu voorgestelde zonering zal verwerkt moeten worden in de bestemmingsplannen Luchtvaartterrein Seppe, Buitengebied, Bosschenhoofd-dorp en Volkssterrewacht. Deze werkwijze, waarbij de colleges door de raden gemachtigd worden, voorkomt dat het Ministerie van VROM in elk van de betrokken gemeenten met de raden moet overleggen. Vervolcrprocedure Het ontwerp-besluit tot aanwijzing van de geluidszones zal, na het bestuurlijk overleg met de betrokken gemeenten en G.S. ter visie worden gelegd, met de mogelijkheid bezwaren in te dienen.

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1993 | | pagina 9