V
I,
Wij gaan akkoord met de contouren in de voorontwerp-aanwijzing
onder voorwaarde dat het aantal vliegbewegingen op basis van het
huidige gebruikspatroon niet uitstijgt boven de huidige 55.000
vliegbewegingen en tot 2000 wordt afgebouwd naar 35.000, op basis
van de omzetting van de 50 bkl contour naar die van 47 bkl resp.
60 en 57, als er daarbij vanuit wordt gegaan, dat door technische
ingrepen de vliegtuigen niet geluidsarmer gemaakt worden in de
periode tot 2000.
Twee leden van ons college hechten aan de toevoeging "als er
tot 2000" in de vorige alinea, omdat die een inspanningsver
plichting betekent voor de eigenaren van vliegtuigen om te
bereiken dat de geluidsbelasting wordt verminderd door
maatregelen aan de bron. Het andere lid van ons college vindt
deze toevoeging overbodig, omdat het eerste gedeelte van de
alinea daartoe reeds noopt.
In de ontwerp-aanwijzing is, naast de vaststelling van de ge
luidszones, ook een maximum gesteld aan het aantal vliegbewe
gingen met hefschroefvliegtuigen. Dit wordt apart genoemd omdat
dit soort toestellen vanwege de eigensoortige geluidsproduktie,
niet is meegenomen in de bkl-berekeningsfactor maar wel van een
vliegveld als Seppe gebruik mag maken. Het maximum-aantal derge
lijke vliegbewegingen is in het besluit gesteld op 1700 per jaar.
Dit is afgeleid van het gebruik in 1991. De hefschroef
vliegtuigen worden vooral zakelijk gebruikt, met name voor
controlevluchten. Dit vinden wij zeker aanvaardbaar voor Seppe,
mede omdat dergelijke vluchten vooral door de week plaatsvinden.
Op grond van de Luchtvaartwet dienen de Minister van Verkeer en
Waterstaat en de Minister van VROM eerst overleg te voeren met de
colleges van burgemeester en wethouders van de betrokken gemeen
ten en met Gedeputeerde Staten van de provincie over de ont
werp-aanwij zing van de geluidszones. Voor de ontwerpaanwij-
zing van de Minister van VROM, waarin verplicht wordt de ge
luidszones op te nemen in de bestemmingsplannen, dient voor
overleg plaats te vinden met de gemeenteraden van de betrokken
gemeenten, aangezien die vaak bevoegd zijn met betrekking tot de
bestemmingsplannen. Gezien de directe samenhang tussen deze twee
procedures stellen wij voor om ons college te machtigen om namens
de raad het overleg te voeren. Daarbij zal het boven geformu
leerde standpunt als uitgangspunt gelden. De nu voorgestelde
zonering zal verwerkt moeten worden in de bestemmingsplannen
Luchtvaartterrein Seppe, Buitengebied, Bosschenhoofd-dorp en
Volkssterrewacht. Deze werkwijze, waarbij de colleges door de
raden gemachtigd worden, voorkomt dat het Ministerie van VROM in
elk van de betrokken gemeenten met de raden moet overleggen.
Vervolcrprocedure
Het ontwerp-besluit tot aanwijzing van de geluidszones zal, na
het bestuurlijk overleg met de betrokken gemeenten en G.S. ter
visie worden gelegd, met de mogelijkheid bezwaren in te dienen.