GEMEENTE HOEVEN
Agendanr.: 7. Raadsvergadering d.d. 25 maart 1993.
Onderwerp: Voorstel tot sponsoring van de Stichting Bosbad
Fietsvierdaagse
Hoeven, 16 maart 1993.
Inleiding
Van de Stichting Bosbad Fietsvierdaagse is een verzoek ingekomen
om voor de fietsvierdaagse als sponsor te willen optreden. De
Stichting heeft in 1992 een toename van het aantal deelnemers
gekend van 236 ten opzichte van 1991. Hierdoor reden er zo'n 1223
fietsers door West-Brabant en België. Het streven is erop gericht
om maximaal 1500 fietsers van deze mooie omgeving te laten
genieten. Alleen kan de Stichting het evenement niet bekostigen.
Vandaar het verzoek om sponsoring.
Sponsoring
Sponsoring vanuit onze gemeente is nieuw. Dit wil echter niet
zeggen dat het niet kan en mag. In welk kader moeten we sponso
ring echter plaatsen?
Sponsoring kunnen we plaatsen in het kader van Public Relations.
Dit kan vereenvoudigd gedefinieerd worden als de communicatie van
de organisatie, in- en extern. Het gaat hierbij om het onder
houden van relaties met de diverse publieksgroepen. In het licht
van deze aktiviteiten is sponsoring toepasselijk.
Sponsoring kent een tegenprestatie, b.v. het uitdragen van de
naamsbekendheid. Zo ontleent de Stichting Bosbad Fietsvierdaagse
haar naam aan één van de hoofdsponsors.
Produkt- en naamsbekendheid
Onze gemeente onderscheidt zich met het produkt recreatie. In de
positioneringsnota "Gemeente Hoeven van A tot Z, Actief en
Zelfstandig" is deze kerntaak beschreven. Het Bestemmingsplan
buitengebied, het Strategisch Masterplan en het Streekplan
Noord-Brabant duiden ook in deze richting. Het toeristisch-
recreatief produkt willen wij uitdragen en promoten. Als gemeente
hebben wij een belangrijk produkt te verkopen en zijn wij gediend
met het verhogen van de naamsbekendheid. Sponsoring is hiervoor
een bruikbaar instrument.