Staatsblad gepubliceerd, waarna een start kon worden gemaakt met
de zoneringsprocedure voor Seppe. In het "Besluit geluidsbelas
ting kleine luchtvaart" wordt de geluidsbelasting gedefinieerd in
"bkl" (geluids-) belastingeenheden kleine luchtvaart. Een bkl
is een geluidseenheid, waarbij in de berekeningsformule ver
zwarende factoren zijn opgenomen voor vliegverkeer in de
weekends, tijdens de drukste maanden, voor circuitvluchten en
voor nachtvluchten (voorzover van toepassing)Het aantal
vliegbewegingen wordt volgens deze berekeningsmethodiek omgezet
in een representatieve dag, op basis waarvan geluidszones kunnen
worden vastgesteld. Dit heeft als consequentie dat een
geluidszone niet alleen bepaald wordt door het totaal aantal
vliegbewegingen per jaar, maar ook door de soort vluchten
(circuit- of overland-vluchten) en door het tijdstip van de
vluchten (weekend of door-de-week). Uitgangspunt bij de
berekeningsmethodiek is dat vooral buiten de woningen hinder
wordt ondervonden
Het "Besluit geluidsbelasting kleine luchtvaart bepaalt vervol
gens dat er rond elk vliegveld zones van 50 en 60 bkl moeten
worden vastgesteld. Binnen deze zones mogen geen nieuwe geluids-
gevoelige gebouwen, o.a. woningen, gebouwd worden.
Voor de zone tussen 50 en 60 bkl is voor bepaalde gevallen
ontheffing mogelijk door de Minister van VROM.
Hetzelfde Besluit bepaalt ook dat per 1 januari 2000 de vastge
stelde zones van 50 en 60 bkl worden gewijzigd in 47 en 57 bkl.
Dit is een aanzienlijke reductie. Voor vliegveld Seppe betekent
dit bijvoorbeeld bij ongewijzigd gebruik een halvering van het
toegestane aantal vliegbewegingen. Deze reductie zal echter
(deels) ook bereikt kunnen worden door minder geluidsemissie van
de vliegtuigen en door wijziging van de soort vluchten en tijd
stippen (minder circuitvluchten en minder weekendvluchten)
Voor verdere informatie ligt het "Besluit geluidsbelasting kleine
luchtvaart" met toelichting bij de stukken.
Het vliegveld Seppe is een als zodanig aangewezen luchtvaart
terrein dat ook in een bestemmingsplan positief bestemd is. Het
vaststellen van de geluidszones mag er ons inziens niet toe
leiden dat het gebruik van dit op grond van de Luchtvaartwet en
Wet op de Ruimtelijke Ordening geaccepteerde vliegveld onmogelijk
wordt qemaaktDe kwestie is om de geluidszones zodanig vast te
stellen dat de hinder zoveel mogelijk beperkt wordt zonder dat
een rendabel gebruik van het vliegveld onmogelijk wordt gemaakt.
Een essentieel onderdeel voor het vaststellen van de zones is het
aantal toe te stane vliegbewegingen, waarop vervolgens de bere
keningsfactoren van de bkl worden toegepast om de zones te
berekenen. Voor het bepalen van het aantal toe te stane vliegbe
wegingen zijn een aantal uitgangspunten mogelijk:
het aantal vliegbewegingen in 1980, toen uw raad zich bij
motie uitsprak tegen toename van hinder in vergelijking met
de toen bestaande situatie. In 1980 waren er ruim 36.000
- de^rmëïin^van het Nationaal Milieubeleidsplan Plus (NMP)
en het Provinciaal Milieubeleidsplan (PMP)die beide
uitgaan van een "stand-still" beginsel in het jaar 2000 m