E
GEMEENTE HOEVEN
Agendanr.4 Raadsvergadering d.d. 28 januari 1993
Onderwerp: Voorstel inzake het ontwerp-aanwijzingsbesluit
als bedoeld in artikel 24 van de Luchtvaartwet ten
behoeve van het vaststellen van de geluidszones
rond vliegveld Seppe.
Hoeven, 19 januari 1993
Door de Rijksluchtvaartdienst van het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat is een ontwerp-besluit opgesteld tot het vaststellen
van de geluidszones van vliegveld Seppe en tot wijziging van de
grens van het vliegveld. De grenswijziging van het vliegveld
betreft de baanverlenging, zoals al in het bestemmingsplan is
opgenomen
Voordat de geluidszones door de Minister van Verkeer en Water
staat kunnen worden vastgesteld moet er eerst overleg gevoerd
worden met Gedeputeerde Staten van de provincie en met de colle
ges van Burgemeester en wethouders van de betrokken gemeenten.
Als de aanwijzing definitief is moeten de geluidszones vervol
gens worden verwerkt in de bestemmingsplannen die geheel of
gedeeltelijk binnen deze geluidszones liggen. De ontwerp-
aanwij zing daarvoor door de Minister van VROM ligt bij de stukken
ter inzage.
Al bij de bespreking van het Struktuurschema Burgerluchtvaart in
1980 en bij het vaststellen van het bestemmingsplan Luchtvaart
terrein Seppe in 1982 werd door de gemeenteraad van Hoeven uitge
sproken dat direct of indirect met het vliegveld Seppe samen
hangende hinder beperkt diende te worden en dat uitbreiding van
het vliegveld ten opzichte van de toen bestaande situatie onge
wenst was. Instrumenten om het aantal vliegbewegingen te bevrie
zen waren er echter niet.
Het gebruik van het vliegveld wordt bepaald door het soort
vliegtuigen dat er gebruik van mag maken, door de lengte van de
baan en de openingstijden. De intensiteit van het gebruik binnen
deze omstandigheden kon niet worden vastgelegd, en dus ook niet
de effecten van het gebruik op de omgeving. Om daarvoor normen te
stellen voorziet de Luchtvaartwet in het vaststellen van geluids
zones de berekeningsnormen daarvoor waren toen echter nog niet
bepaald.
Pas op 27 december 1990 werd de berekeningsnorm voor de zonering
van kleine luchtvaartterreinen vastgesteld. Dit "Besluit geluids
belasting kleine luchtvaart" werd op 29 januari 1991 in het