In onze verordening is momenteel voor het basisonderwijs één
afstandscriterium gehanteerd (4 km), net zoals voor het speciaal
onderwijs (2 km) en voor het voortgezet speciaal onderwijs (4
km) Het is echter mogelijk om afstand en schooltypen te combi
neren. Het is voorstelbaar dat de km-grens die aangehouden wordt
voor het basisonderwijs eveneens wordt gehanteerd voor het
(voortgezet) LOM- en MLK-onderwijs in plaats van de huidige 2 km
voor het gehele speciaal en 4 km voor het gehele voortgezet
speciaal onderwijs. Aangezien over afstandscriteria in het
(voortgezet) speciaal onderwijs tot op heden geen uitspraken van
de Afdeling rechtspraak van de Raad van State bekend zijn,
adviseren wij u deze voor het speciaal onderwijs (2 km) en het
voortgezet speciaal onderwijs (4 km) te handhaven.
Reistijd
In onze verordening is geregeld dat aanspraak gemaakt kan worden
op aangepast vervoer indien de leerling met gebruikmaking van het
openbaar vervoer naar school en terug, meer dan 1 uur onderweg is
en de reistijd met aangepast vervoer tot 50% of minder van de
reistijd per openbaar vervoer kan worden teruggebracht. In de
uitspraak van 3 december 1987 (nr. R03876137/S1477stelt de
voorzitter van de Afdeling rechtspraak van de Raad van State: "er
kan niet met vrucht worden gesteld dat in het algemeen een
reistijd van 1,5 uur niet in overeenstemming is met het bepaalde
in art. 45, 4e lid van de Wet op het basisonderwijs. Dit neemt
echter niet weg dat van verweerders mag worden verwacht dat,
indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven, zij onder
zoeken of onverkort aan de in de verordening weergegeven reistijd
dient te worden vastgehouden"
De hardheidsclausule in de verordening biedt daartoe naar het
oordeel van de Voorzitter, uitdrukkelijk de mogelijkheid. In zijn
uitspraak erkent de Voorzitter de beleidsvrijheid van de gemeente
om in de verordening de aanspraak op aangepast vervoer te beper
ken door een reistijdcriterium te hanteren van 1,5 uur. Aan de
andere kant geeft de Voorzitter duidelijk aan dat gemeenten die
een reistijdcriterium van 1,5 uur in hun verordening opnemen
extra alert moeten zijn op bijzondere omstandigheden die ertoe
leiden dat alsnog een vergoeding op basis van de kosten van
aangepast vervoer beschikbaar gesteld moet worden.
Wijziging van het reistijdcriterium in 1,5 uur kan naar onze
mening tot een excessief lange reistijd leiden (3 uren per dag).
Wij adviseren u derhalve het huidige criterium van 1 uur te
handhaven.
Definitie reistijd
In onze verordening wordt in art. 1, onder j., de reistijd
gedefinieerd te weten: de totale tijdsduur die tenminste ligt
tussen het verlaten van de woning en de aanvang van de schooldag
volgens het activiteitenplan, dan wel de totale tijdsduur die
tenminste ligt tussen het einde van de schooldag volgens het
activiteitenplan en de aankomst bij de woning.
-2-