Uit de gegevens blijkt dat vooral de vertrekkers die reeds een huur- of koopwoning bewonen voordat men vertrekt in de^ gemeente naar een andere woning of bouwkavel hebben gezocht (53-s) Onder de starters ligt dit aandeel lager hoewel toch een substantieel aandeel van deze groep naar een woning heeft gezocht (38%) Nagenoeg alle huishoudens die hebben gezocht in de gemeente geven nu aan wanneer men destijds een woning of bouwkavel had kunnen vinden dan ook daadwerkelijk in Hoeven had blijven wonen. Zowel de starters als de doorstromers waren met name op zoek naar koopwoningen (resp. 47% en 54%). Dit past in het beeld van de gemeente Hoeven waar met name een koopcultuur aanwezig is. Ook was in beide groepen circa een kwart van de huishoudens geïnteresseerd in een bouwkavel. In vergelijking met de doorstromers (20% op zoek geweest naar een huurwoning) waren starters meer geïnteresseerd in een huurwoning (29%) wat gelet op het vaak starten van een wooncariëre vanuit een huurwoning ook te verklaren is. Uit de verdeling van de vertrekmotieven voor vertrek uit de gemeente Hoeven is te constateren dat van het totaal aantal vertrekkende huishoudens 3 5% als doorslaggevende reden voor vertrek het niet kunnen vinden van een (passende) woning of bouwkavel noemt. Onder de doorstromers is dit aandeel zelfs (47%). Bij de starters is het vertrek om redenen van huwelijk/samenwonen de belangrijkste reden. Bij de doorstromers zijn daarnaast veel diverse overige (privé)redenen genoemd als oorzaak van vertrek. Aan de respondenten is eveneens gevraagd of zij voornemens zijn om terug te keren naar de gemeente en of zij deze voornemens denken te kunnen realiseren binnen een termijn van 3 jaar. Bijna 20% gaf zulks ook te kennen. Duidelijk is, dat de ruimte om een behoorlijk volkshuisvestings beleid ontbreekt. Een wettelijk beleidsinstrumentarium voor het beheersen/reguleren van de (bestaande)woningmarkt is evenmin voorhanden. Zonder een bijstelling van de richtgetallen kan alleen ten koste van een deel(doelgroep) van inwoners beleid gevoerd worden. Binnen de smalle marges van de richtgetallen (1993: 22) moet dan ook nog een kwalitatieve verdeling plaats vinden. Voorgesteld wordt om in te stemmen met het volkshuisves tingsplan. De Commissie Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Financiën is gehoord en kan zich met ons voorstel verenigen. Burgemeester en wethouders van Hoeven. A.F.W. Osterloh, burgemeester. P.J. Detmers, secretaris. RW0AV469

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1993 | | pagina 19