Uit de gegevens blijkt dat vooral de vertrekkers die reeds een
huur- of koopwoning bewonen voordat men vertrekt in de^ gemeente
naar een andere woning of bouwkavel hebben gezocht (53-s) Onder
de starters ligt dit aandeel lager hoewel toch een substantieel
aandeel van deze groep naar een woning heeft gezocht (38%)
Nagenoeg alle huishoudens die hebben gezocht in de gemeente geven
nu aan wanneer men destijds een woning of bouwkavel had kunnen
vinden dan ook daadwerkelijk in Hoeven had blijven wonen. Zowel
de starters als de doorstromers waren met name op zoek naar
koopwoningen (resp. 47% en 54%). Dit past in het beeld van de
gemeente Hoeven waar met name een koopcultuur aanwezig is.
Ook was in beide groepen circa een kwart van de huishoudens
geïnteresseerd in een bouwkavel. In vergelijking met de
doorstromers (20% op zoek geweest naar een huurwoning) waren
starters meer geïnteresseerd in een huurwoning (29%) wat gelet op
het vaak starten van een wooncariëre vanuit een huurwoning ook te
verklaren is. Uit de verdeling van de vertrekmotieven voor
vertrek uit de gemeente Hoeven is te constateren dat van het
totaal aantal vertrekkende huishoudens 3 5% als doorslaggevende
reden voor vertrek het niet kunnen vinden van een (passende)
woning of bouwkavel noemt. Onder de doorstromers is dit aandeel
zelfs (47%). Bij de starters is het vertrek om redenen van
huwelijk/samenwonen de belangrijkste reden. Bij de doorstromers
zijn daarnaast veel diverse overige (privé)redenen genoemd als
oorzaak van vertrek.
Aan de respondenten is eveneens gevraagd of zij voornemens zijn
om terug te keren naar de gemeente en of zij deze voornemens
denken te kunnen realiseren binnen een termijn van 3 jaar.
Bijna 20% gaf zulks ook te kennen.
Duidelijk is, dat de ruimte om een behoorlijk volkshuisvestings
beleid ontbreekt. Een wettelijk beleidsinstrumentarium voor het
beheersen/reguleren van de (bestaande)woningmarkt is evenmin
voorhanden. Zonder een bijstelling van de richtgetallen kan
alleen ten koste van een deel(doelgroep) van inwoners beleid
gevoerd worden. Binnen de smalle marges van de richtgetallen
(1993: 22) moet dan ook nog een kwalitatieve verdeling plaats
vinden. Voorgesteld wordt om in te stemmen met het volkshuisves
tingsplan.
De Commissie Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Financiën
is gehoord en kan zich met ons voorstel verenigen.
Burgemeester en wethouders van Hoeven.
A.F.W. Osterloh, burgemeester.
P.J. Detmers, secretaris.
RW0AV469