circulaire d.d.24 april 1986
Dit betreft een voorstel tot invoering van een geschillenregeling
in de Overlegverordening. De centrales stellen, dat er in 1984 in
goed overleg een akkoord gesloten is over de invoering van een
gemeentelijke geschillenregeling en dat dit nu ook door de
werkgevers loyaal moet worden uitgevoerd. Gekozen is destijds
voor een landelijke commissie die voor alle gemeenten, provincies
en waterschappen werkzaam is. Dit is ook bevorderlijk voor de
totstandkoming van gelijke adviezen/uitspraken in vergelijkbare
gevallen, wat de rechtsgelijkheid ten goede komt. De geschil
lenregeling is duidelijk bedoeld als sluitstuk op het plaatselijk
georganiseerd overleg. Aan deze commissie kunnen dus alleen
geschillen worden voorgelegd over zaken die regulier in het
plaatselijk overleg aan de orde kunnen worden gesteld. Gekozen is
destijds voor een bijdrageregeling in hoogte variërend naar
gemeentegrootte. Voor 1993 is de bijdrage 450,00 per jaar.
Destijds werd al aangegeven dat indien er in de toekomst een
overlegstructuur zou ontstaan, waarin overlegpartners gelijk
waardiger zijn en er geen sprake meer is van enkel eenzijdige
vaststelling van arbeidsvoorwaarden door de overheidswerkgever de
positie van deze commissie zal moeten worden heroverwogen.
Invoering van een geschillenregeling leidt tot aanpassing van de
Overlegverordening
circulaire d.d. 24 februari 1989
In deze circulaire komt het College voor arbeidszaken met een
aanbeveling om plaatselijk overleg te openen met als doel het
sluiten van een overeenkomst over de invoering van het over-
eenstemmingsvereiste.Vooruitlopend op de nieuwe overlegstructuur
heeft de minister van Biza al in 1989 voorgesteld om bij wijze
van experiment het overleg te voeren op basis van tweezijdigheid.
Dit gold voor invoeren of wijzigen van regelingen waaraan de
individuele ambtenaar recht kan ontlenen. Operaties als decen
tralisatie, reorganisatie, afslankingen en privatisering als
zodanig vallen niet onder het overeenstemmingsvereiste, een aan
dergelijke operaties gekoppeld beleid waaraan ambtenaren rechten
kunnen ontlenen weer wel. Overleg in een zo vroeg mogelijk
stadium is derhalve van groot belang. Indien over voorgestelde
maatregelen en regelingen waarvoor dit zogenaamde overeenstem
mingsvereiste geldt, ook na inschakeling van de advies en
arbitragecommissie geen overeenstemming wordt bereikt, blijft de
oude regelgeving van kracht.
Vele gemeenten in Nederland hebben inmiddels afspraken gemaakt
over een andere wijze van met elkaar omgaan. Dit varieert van
niet meer dan een intentieverklaring dat beide partijen zullen
streven naar overeenstemming, tot het invoeren van een overeen
stemmingsvereiste met verplichte arbitrage. Van dit laatste
is het College voor arbeidszaken overigens geen voorstander omdat
verplichte arbitrage het gevaar in zich bergt, dat partijen niet
het uiterste zullen doen om tot overeenstemming te komen.