r
H
i
1991 opgestart met een kostendekkende subsidie van VROM. Het
streekgewest is verder van plan om in 1992 een beleidsnotitie te
maken over de rol en taken van gemeenten en het streekgewest op
het terrein van milieuzorg in de jaren negentig, gebaseerd op het
NMP+ en het provinciaal beleid.
Economische Zaken Werkgelegenheid.
Algemeen.
Economische zaken en werkgelegenheid zijn onlosmakelijk met
elkaar verbonden. Beide aspecten zijn van dien aard dat zij
grootschalig moeten worden aangepakt. Een en ander past in de
hedendaagse ontwikkeling naar grootschaligheid. Deze ontwikkeling
zet zich zowel nationaal als internationaal door. Als meest
recente ontwikkeling op nationaal nivo noemen wij de 4e nota
Ruimtelijke Ordening en de nota "Bestuur op nivo". Teneinde de
positie van zowel de regio als de individuele gemeenten naar de
toekomst toe te versterken zullen krachten zoveel mogelijk
gebundeld moeten worden.
De ligging van de regio biedt voldoende potentie om op economisch
gebied een voorname rol te spelen. Een gebundelde inspanning om
vanuit deze potentie tot een economisch sterke regio te komen, is
echter noodzakelijk. Teneinde de continuïteit zoveel mogelijk te
garanderen zal het economische produkt van de regio niet te
eenzijdig ontwikkeld moeten zijn. Daarnaast moet voorkomen worden
dat door het niet ontwikkelen van mogelijkheden binnen de regio,
de positie van de regio wordt verzwakt.
Zo zal ondermeer de rekreatie-funktie van de gemeente Hoeven
verder moeten worden versterkt.
Regionaal Bestuur voor de Arbeidsvoorziening.
Bij het versterken van de economische positie dient tevens het
arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsbeleid te worden betrokken.
De decentralisatie van het arbeidsvoorzieningenbeleid biedt de
mogelijkheid de kwaliteit middels meer "maatwerk" te vergroten.
Aldus wordt het immers mogelijk het beleid af te stemmen op de
lokatie e.g. regionale arbeidsmarktproblematiek.
De coördinatie tussen het Regionaal Bestuur voor Arbeidsvoorzie
ning, het bestuurlijk platform, de ambtelijke klankbordgroep en
de gemeentelijke beleidsafdelingen, functioneert naar wij menen
nog niet naar voldoening. Of de oorzaak daarvan is gelegen in de
gekozen opzet, aanloopproblemen of andere factoren is ons momen
teel niet duidelijk.
Vooralsnog gaan wij er vanuit dat een en ander in de toekomst zal
verbeteren.
Recreatiezaken
Middels het Toeristisch-Recreatief Aktieplan (TRAP)de Stichting
Vaarroute en de gemeentelijke nota "Toeven in Hoeven" zijn
handvatten aangereikt om te komen tot een kwalitatief goed
toeristisch recreatief product, zowel plaatselijk als regionaal.