r H i 1991 opgestart met een kostendekkende subsidie van VROM. Het streekgewest is verder van plan om in 1992 een beleidsnotitie te maken over de rol en taken van gemeenten en het streekgewest op het terrein van milieuzorg in de jaren negentig, gebaseerd op het NMP+ en het provinciaal beleid. Economische Zaken Werkgelegenheid. Algemeen. Economische zaken en werkgelegenheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Beide aspecten zijn van dien aard dat zij grootschalig moeten worden aangepakt. Een en ander past in de hedendaagse ontwikkeling naar grootschaligheid. Deze ontwikkeling zet zich zowel nationaal als internationaal door. Als meest recente ontwikkeling op nationaal nivo noemen wij de 4e nota Ruimtelijke Ordening en de nota "Bestuur op nivo". Teneinde de positie van zowel de regio als de individuele gemeenten naar de toekomst toe te versterken zullen krachten zoveel mogelijk gebundeld moeten worden. De ligging van de regio biedt voldoende potentie om op economisch gebied een voorname rol te spelen. Een gebundelde inspanning om vanuit deze potentie tot een economisch sterke regio te komen, is echter noodzakelijk. Teneinde de continuïteit zoveel mogelijk te garanderen zal het economische produkt van de regio niet te eenzijdig ontwikkeld moeten zijn. Daarnaast moet voorkomen worden dat door het niet ontwikkelen van mogelijkheden binnen de regio, de positie van de regio wordt verzwakt. Zo zal ondermeer de rekreatie-funktie van de gemeente Hoeven verder moeten worden versterkt. Regionaal Bestuur voor de Arbeidsvoorziening. Bij het versterken van de economische positie dient tevens het arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsbeleid te worden betrokken. De decentralisatie van het arbeidsvoorzieningenbeleid biedt de mogelijkheid de kwaliteit middels meer "maatwerk" te vergroten. Aldus wordt het immers mogelijk het beleid af te stemmen op de lokatie e.g. regionale arbeidsmarktproblematiek. De coördinatie tussen het Regionaal Bestuur voor Arbeidsvoorzie ning, het bestuurlijk platform, de ambtelijke klankbordgroep en de gemeentelijke beleidsafdelingen, functioneert naar wij menen nog niet naar voldoening. Of de oorzaak daarvan is gelegen in de gekozen opzet, aanloopproblemen of andere factoren is ons momen teel niet duidelijk. Vooralsnog gaan wij er vanuit dat een en ander in de toekomst zal verbeteren. Recreatiezaken Middels het Toeristisch-Recreatief Aktieplan (TRAP)de Stichting Vaarroute en de gemeentelijke nota "Toeven in Hoeven" zijn handvatten aangereikt om te komen tot een kwalitatief goed toeristisch recreatief product, zowel plaatselijk als regionaal.

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1991 | | pagina 210