GEMEENTE HOEVEN
AS 'i
W
Agendanr.21. Raadsvergadering d.d. 27 april 1990.
Onderwerp: Voorstel tot aanschaf van een nieuwe telefooncentrale
en faxapparatuur en daartoe vast te stellen de 4e
wijziging gemeentebegroting 1990.
Hoeven, 13 april 1990.
De P.T.T.-telefooninstallatie die binnen de secretarie in gebruik
is, is van een type dat niet meer wordt gemaakt. Het gevolg is,
dat de onderdelenvoorziening steeds moeilijker wordt en ook
duurder, omdat enerzijds de te vervaardigen series steeds kleiner
worden en anderzijds de aanmaak van sommige onderdelen is ge
staakt. De reserve-voorraad is, of raakt, uitgeput en kan niet
worden aangevuld.
Het dalende aantal in bedrijf zijnde technische (ver)oude(rde)
electro-mechanische installaties veroorzaakt daarom sterk
stijgende instandhoudingskosten. Ook omdat de groep monteurs
steeds kleiner wordt, die in dit type installatie is geschoold.
Voor P.T.T.-Telecom zijn er na de contractstermijn dan ook sterk
verminderde mogelijkheden voor verregaand onderhoud, servicing en
continuering (n.b. per 9-8-1989 is het contract voor de
UH45-telefooninstallatie reeds verstreken)
De gemeente als organisatie en haar bestuursorganen dienen ons
inziens te allen tijde bereikbaar te zijn en dus kan het risico
van uitval van de telefooncentrale niet worden geaccepteerd.
De installatie zal dan ook vervangen moeten worden.
Voor onze gemeente is het navolgende minimum eisenpakket gefor
muleerd: 8 netlijnen (de capaciteit van de huidige telefoonin
stallatie, t.w. 6 netlijnen, blijkt in de praktijk te gering)
aansluitmogelijkheid voor nu 58 toestellen; doorkiesfaciliteiten;
lokaal/interlokaal telefoneren vanaf elk individueel toestel
(n.b. buitenland via de centrale, toestellen in
spreek-/vergaderruimten: alléén lokaal telefoneren)
blokkeringsmogelijkheid 06-nummers.
Ten aanzien van doorkiesfaciliteiten wordt het volgende opge
merkt: doorkiezen is op de P.T.T.-centrale Hoeven nu niet moge
lijk. De ombouw naar een digitale P.T.T.-centrale, waarbij
doorkiezen wél mogelijk is, is gepland voor medio 1990, aldus
informatie van P.T.T.-Telecom. Doorkiesfaciliteiten zijn echter
gewenst, zodat de aan te schaffen telefooncentrale daarvoor nu al
geschikt dient te zijn, d.w.z. dus een digitale centrale.
Bij de procedure tot aanschaf van een nieuwe telefooncentrale is
gebruik gemaakt van de diensten van het R.I.B. Het dienstenpakket
van het R.I.B. in deze omvat o.a.: het opstellen/beoordelen van
een programma van eisen, uitschrijven prijsaanvragen naar gese
lecteerde leveranciers, offerte vergelijkingen maken, voeren van
onderhandelingen met leveranciers, orderafhandelingen, afsluiten
onderhoudscontracten, nazorg en verificatie van facturen.