-3- Daarnaast bleek uit de verkregen informatie, dat er momenteel géén overeenstemming is tussen het Kadaster, PNEM en PTT met betrekking tot de bij houding van de ondergronden. Dit kan er in de toekomst toe leiden, dat het Kadaster zich uit het GBKN-B project terugtrekt. De levensvatbaarheid van GBKN-B behoeft hierdoor niet in gevaar te komen. PNEM en PTT hebben enerzijds dermate hoge bedragen in dit project geïnvesteerd en hebben anderzijds hun werkzaamheden in het kader van werkvoorbereiding e.d. geheel hierop afgestemd, dat stoppen met het project voor deze bedrijven nagenoeg onmogelijk is geworden. De problemen welke thans tussen het Kadaster aan de ene zijde en de PNEM en PTT aan de andere zijde zijn ontstaan, hebben met name betrekking op, de voor het Kadaster, te beperkte inhoud van de GBKN-B. Dit geldt eveneens bij toepassing van de GBKN-B voor de diverse gemeentelijke doeleinden. Zoals uit het voorgaande blijkt, is de GBKN-B uitermate geschikt als topografische ondergrond bij onder meer weg-, riool-, kabel- en leidingbeheerAlle benodigde informatie is aanwezig en door de beperkte inhoud kunnen de bijhoudingskosten (het actueel houden van de kaart) eveneens beperkt blijven. Voor de overige gemeentelijke doeleinden, zoals beheerkaarten voor plantsoenen, gemeentegebouwen en onbebouwde eigendommen, bestemmingsplannen, e.d. zijn de ondergronden door de beperkte informatie, minder geschikt, doch zeer zeker bruikbaar. Omtrent deze problematiek is thans op landelijk niveau een discussie ontstaan, waaraan alle betrokken instanties, zoals de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) de RAVI (Raad voor Vastgoedinformatie), de SSVI (Stichting Studiecentrum voor Vastgoedinformatie), e.d. deelnemen. Het doel van deze discussie is om landelijk te komen tot uniforme afspraken over de inhoud van de GBKN. Uit het bovenstaande blijkt, dat aan de aanschaf van de GBKN-B vooralsnog enige risico's zijn verbonden. Desalniettemin verkeren wij thans in de situatie dat voor een juiste, effectieve en efficiënte uitvoering van de diverse taken, topografische ondergronden nodig zijn. Voorgesteld wordt om uitsluitend ten behoeve van de overige gemeentelijke doeleinden, niet zijnde de C.A.I., een overeenkomst voor levering en bijhouding van de GBKN-B met het Kadaster aan te gaan. De investeringskosten bedragen: -kosten topografie f 86.636,= - kosten informatiedragers (54 bladen; schaal 1:500 a f 55,=) 2.970,= Totale investeringskosten f 89.606,= Totale investeringskosten (afgerond) f 90.000,= De jaarlijkse bijhoudingskosten bedragen: "bijhoudingskosten topografie 8,5% van f 86.636,= f 7.364,= kosten vervanging informatiedragers (10 bladen; schaal 1:500 a f 55,=) f 550,= Totale jaarlijkse bijhoudingskosten f 7.914,= Totale jaarlijkse bijhoudingskosten (afgerond) f 8.000,=

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1989 | | pagina 186