-3-
Daarnaast bleek uit de verkregen informatie, dat er momenteel géén
overeenstemming is tussen het Kadaster, PNEM en PTT met betrekking
tot de bij houding van de ondergronden.
Dit kan er in de toekomst toe leiden, dat het Kadaster zich uit het
GBKN-B project terugtrekt. De levensvatbaarheid van GBKN-B behoeft
hierdoor niet in gevaar te komen. PNEM en PTT hebben enerzijds
dermate hoge bedragen in dit project geïnvesteerd en hebben
anderzijds hun werkzaamheden in het kader van werkvoorbereiding e.d.
geheel hierop afgestemd, dat stoppen met het project voor deze
bedrijven nagenoeg onmogelijk is geworden. De problemen welke thans
tussen het Kadaster aan de ene zijde en de PNEM en PTT aan de andere
zijde zijn ontstaan, hebben met name betrekking op, de voor het
Kadaster, te beperkte inhoud van de GBKN-B. Dit geldt eveneens bij
toepassing van de GBKN-B voor de diverse gemeentelijke doeleinden.
Zoals uit het voorgaande blijkt, is de GBKN-B uitermate geschikt als
topografische ondergrond bij onder meer weg-, riool-, kabel- en
leidingbeheerAlle benodigde informatie is aanwezig en door de
beperkte inhoud kunnen de bijhoudingskosten (het actueel houden van
de kaart) eveneens beperkt blijven. Voor de overige gemeentelijke
doeleinden, zoals beheerkaarten voor plantsoenen, gemeentegebouwen en
onbebouwde eigendommen, bestemmingsplannen, e.d. zijn de ondergronden
door de beperkte informatie, minder geschikt, doch zeer zeker
bruikbaar. Omtrent deze problematiek is thans op landelijk niveau een
discussie ontstaan, waaraan alle betrokken instanties, zoals de VNG
(Vereniging van Nederlandse Gemeenten) de RAVI (Raad voor
Vastgoedinformatie), de SSVI (Stichting Studiecentrum voor
Vastgoedinformatie), e.d. deelnemen. Het doel van deze discussie is
om landelijk te komen tot uniforme afspraken over de inhoud van de
GBKN.
Uit het bovenstaande blijkt, dat aan de aanschaf van de GBKN-B
vooralsnog enige risico's zijn verbonden. Desalniettemin verkeren wij
thans in de situatie dat voor een juiste, effectieve en efficiënte
uitvoering van de diverse taken, topografische ondergronden nodig
zijn. Voorgesteld wordt om uitsluitend ten behoeve van de overige
gemeentelijke doeleinden, niet zijnde de C.A.I., een overeenkomst
voor levering en bijhouding van de GBKN-B met het Kadaster aan te
gaan.
De investeringskosten bedragen:
-kosten topografie f 86.636,=
- kosten informatiedragers
(54 bladen; schaal 1:500 a f 55,=) 2.970,=
Totale investeringskosten f 89.606,=
Totale investeringskosten (afgerond) f 90.000,=
De jaarlijkse bijhoudingskosten bedragen:
"bijhoudingskosten topografie 8,5% van f 86.636,= f 7.364,=
kosten vervanging informatiedragers
(10 bladen; schaal 1:500 a f 55,=) f 550,=
Totale jaarlijkse bijhoudingskosten f 7.914,=
Totale jaarlijkse bijhoudingskosten (afgerond) f 8.000,=