Zowel voor de bewoners als voor de Woningstichting is dit een goede zaak, omdat dan het flatgebouw met beide ontsluitingen als één (visueel) geheel duidelijk herkenbaar aanwezig is. Bovendien acht de direkteur van de Woningstichting dit ook een goede zaak vanwege de betere bereikbaarheid van het flatgebouw, terwijl de kans op "mis- rijden" voor bezoekers dan nagenoeg nihil is. Bij gelegenheid daarvan bracht hij de oorspronkelijk gedachte garages ter sprake. Alsdan bleek het beperkte mandaat van de gemachtigde flatbewoner, die zich persoonlijk in een directe ontsluiting op Achter t Hof kon vinden, mits garages zouden worden gebouwd. De overige bewoners, zo stelde hij, alsmede de andere flatbewoonster, staan ontsluiting via plan Bovendonk voor. Een exemplaar van het verslag ligt voor u in het agendadossier ter inzage. Kortheidshalve zij daarnaar verwezen. De in dit kader ter sprake gebrachte garages zijn overigens nimmer bestuurlijk aan de orde geweest. In de archieven is evenmin een daartoe strekkend bouwplan te vinden. Bovendien is de beoogde locatie in strijd met het bestemmingsplan, zodat behoudens planherziening, garagebouw aldaar niet kan plaats vinden. Niettegenstaande dat, hebben wij de wens van de Stichting Woningbouw St. Bernardus om tot garagebouw te komen serieus in overweging genomen. Afgesproken is, dat de woningstichting de extra benodigde grond zelf zou trachten te verwerven tegen een prijs, welke aanmerkelijk lager lag dan de vraagprijs jegens de gemeente. De kontakten van de woningstichting hebben evenwel niet tot het gewenste resultaat geleid. De stichting heeft ons laten weten dan ook geen mogelijkheden te zien om tot garage bouw over te gaan, gelet op de grondprijs met de daarbij komende bouw- osten. De kostprijs van de garages zou dan zo hoog worden, dat deze in alle redelijkheid niet meer te verhuren zijn. Overigens zijn de flatbewoners in meerderheid voor de ontsluiting via rï°n nn Z0UdeU t6VenS de huidi«e we§ met de gewijzigde functie gehandhaafd willen zien. Handhaving van de ontsluiting via plan Bovendonk is af te raden. vandditmpl0nt °ntStaat 6en regelrechte sluiproute voor een groot gedeelte Daarnaast ontstaat de mogelijkheid, dat de jeugd zich aldaar groepeert, hetgeen in bepaalde situaties tot baldadigheid en misschien zelfs van-' dalisme kan leiden. Ook andere vormen van ordeverstoring kunnen zich voordoen, hetgeen blijkens mededeling van de rijkspolitie in soort gelijke situaties elders al tot problemen heeft geleid. De direkte ontsluiting op Achter 't Hof in combinatie met de bestaande weg met aangepaste functie is wel acceptabel. Ook de Stichting Woningbouw St. Bernardus kan hiermee instemmen en ziet deze combinatie met het flatgebouw als één (afgeschermd) geheel. Ook onze voorkeur gaat hiernaar uit, te meer omdat ook van de zijde van de rijkspolitie wordt gesteld, dat deze oplossing uit oogpunt van ver keersveiligheid, geen enkel bezwaar ontmoet. Naast het aspekt van veiligheid dient ook met de openbare orde rekening gehouden te worden, zodat de thans gekozen oplossing ook op lange(re) termijn voldoende garantie tegen overlast, hinder e.d. moet bieden. Een weliswaar bijkomend maar niet onbelangrijk aspekt is het financiële "voordeel", terwiil bovendien de aanleg snel kan worden gerealiseerd. Nu naast de gewenste oplossing (uitweg via plan Bovendonk) ook nog een ele goede en uit een oogpunt van verkeersveiligheid alleszins verantwoorde mogelijkheid voorhanden is, menen wij ook vanwege andere genoemde argumenten zoals het financiële voordeel, dat de direkte ontsluiting op Achter 't Hof zeker acceptabel is. -Ten-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1987 | | pagina 63