- 7 - Deze investering is niet opgenomen in het investeringsschema, zodat hiervoor geen middelen uitgetrokken zijn. De gemeente heeft echter een reserve wegen buiten de kom, welke voldoende ruimte biedt voor de uitvoering van dit project. Poldersdijk. Bij raadsbesluit van 30 oktober 1986 is door uw raad een krediet beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van een onderzoek naar de draag kracht van de ondergrond van de Poldersdijk en het uitbrengen van een verhardingsadvies. Bij brief van 6 februari 1987 is terzake door de Grondmy N.V. advies uitgebracht. Een exemplaar van dit advies ligt voor u ter inzage in de infomap. Uit het door hen uitgevoerde onderzoek blijkt dat de dikte van de ver hardingsconstructie varieert van 25 tot 35 cm. De constructie bestaat uit een fundatie deels bestaande uit sintels, deels uit puin, en deels uit grond vermengd met klei. Met name de materialen waarin klei voor komt zijn ongeschikt voor gebruik als funderingsmateriaal. Onder de fun datie bevindt zich slecht doorlatende zavel, het oorspronkelijk bodemmateriaal, dat reikt tot een diepte van tenminste 1 meter (diepte van de boringen). Deze verhardingsconstructie is ontoereikend om een goede drooglegging en of goed waterbergendvermogen in de onderbouw te waarborgen. Conform de huidige wegenbouwkundige uitgangspunten dient de verhardingsconstructie voor een weg van deze categorie tot op een diepte van 70 cm. te bestaan uit vorst en vocht ongevoelig materiaal. Het op bovenstaande bevindingen gebaseerde verhardingsadvies strekt tot het volledig reconstrueren van de verhardingsconstructie. Door Grontmy is een kostenraming gemaakt voor twee verschillende uitvoeringsvarianten: enerzijds voor een verhardingsbreedte van 3.50 meter, en anderzijds voor een breedte van 4.50 meter. De huidige verhardingsbreedte bedraagt 3.20 meter. Het voorstel dat uitgaat van een verhardingsbreedte van 3.50 meter, is gebaseerd op een reconstructie van de huidige wegconstructie. De breedte komt daarbij overeen met de meeste overige wegen in het buitengebied die geen funktie als verzamelweghebben. De kosten voor de reconstructie worden geraamd op 250.000,inclusief voorbereidings- en directiekosten. Het voorstel uitgaande van een verhardingsbreedte van 4.50 meter is gebaseerd op een afstemming op de breedte van de le Molenweg. Voor het op deze wijze verbreden van de Poldersdijk is een kruinverlaging noodzakelijk. De reconstructiekosten worden hierbij geraamd op 400.000, De kosten zijn exclusief de kosten die nodig zijn voor verwerving van gronden ten behoeve van de kruinverlaging, en exclusief de kosten voor verlegging, c.q. het dieper leggen van diverse nutsleidingen. Gezien het feit dat de Poldersdijk geen verzamel functie heeft en de breedte van de wegen waarop wordt aangesloten ook niet meer bedraagt dan 3.50 meter, achten wij het mede gezien de sterke kostenstijging niet verkiesbaar om de verharding van de Poldersijk bij reconstructie te verbreden tot 4.50 meter. - Zoals -

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1987 | | pagina 362