- 7 -
Deze investering is niet opgenomen in het investeringsschema,
zodat hiervoor geen middelen uitgetrokken zijn. De gemeente heeft echter
een reserve wegen buiten de kom, welke voldoende ruimte biedt voor de
uitvoering van dit project.
Poldersdijk.
Bij raadsbesluit van 30 oktober 1986 is door uw raad een krediet
beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van een onderzoek naar de draag
kracht van de ondergrond van de Poldersdijk en het uitbrengen van een
verhardingsadvies. Bij brief van 6 februari 1987 is terzake door de
Grondmy N.V. advies uitgebracht. Een exemplaar van dit advies ligt voor
u ter inzage in de infomap.
Uit het door hen uitgevoerde onderzoek blijkt dat de dikte van de ver
hardingsconstructie varieert van 25 tot 35 cm. De constructie bestaat uit
een fundatie deels bestaande uit sintels, deels uit puin, en deels uit
grond vermengd met klei. Met name de materialen waarin klei voor
komt zijn ongeschikt voor gebruik als funderingsmateriaal. Onder de fun
datie bevindt zich slecht doorlatende zavel, het oorspronkelijk bodemmateriaal,
dat reikt tot een diepte van tenminste 1 meter (diepte van de boringen).
Deze verhardingsconstructie is ontoereikend om een goede drooglegging en
of goed waterbergendvermogen in de onderbouw te waarborgen. Conform de
huidige wegenbouwkundige uitgangspunten dient de verhardingsconstructie
voor een weg van deze categorie tot op een diepte van 70 cm. te bestaan
uit vorst en vocht ongevoelig materiaal.
Het op bovenstaande bevindingen gebaseerde verhardingsadvies strekt
tot het volledig reconstrueren van de verhardingsconstructie. Door Grontmy
is een kostenraming gemaakt voor twee verschillende uitvoeringsvarianten:
enerzijds voor een verhardingsbreedte van 3.50 meter, en anderzijds voor
een breedte van 4.50 meter. De huidige verhardingsbreedte bedraagt 3.20
meter.
Het voorstel dat uitgaat van een verhardingsbreedte van 3.50 meter, is
gebaseerd op een reconstructie van de huidige wegconstructie. De breedte
komt daarbij overeen met de meeste overige wegen in het buitengebied die
geen funktie als verzamelweghebben. De kosten voor de reconstructie worden
geraamd op 250.000,inclusief voorbereidings- en directiekosten.
Het voorstel uitgaande van een verhardingsbreedte van 4.50 meter is
gebaseerd op een afstemming op de breedte van de le Molenweg. Voor het op
deze wijze verbreden van de Poldersdijk is een kruinverlaging noodzakelijk.
De reconstructiekosten worden hierbij geraamd op 400.000,
De kosten zijn exclusief de kosten die nodig zijn voor verwerving van
gronden ten behoeve van de kruinverlaging, en exclusief de kosten voor
verlegging, c.q. het dieper leggen van diverse nutsleidingen. Gezien het
feit dat de Poldersdijk geen verzamel functie heeft en de breedte van
de wegen waarop wordt aangesloten ook niet meer bedraagt dan 3.50 meter,
achten wij het mede gezien de sterke kostenstijging niet verkiesbaar om
de verharding van de Poldersijk bij reconstructie te verbreden tot 4.50 meter.
- Zoals -