i
- 3 -
Uitgaande van'het in eerste instantie voor de Bovenstraat genoemde
budget van 125.000,is het mogelijk gebleken om voor dit bedrag
een goede kantopsluiting te realiseren langs het gedeelte van de
Bovenstraat tussen de Hertog Janlaan en de Heistraat (fase I).
Het gedeelte tussen de Heistraat en de Oude Antwerpsepostbaan zou
daarbij ongewijzigd blijven (fase 2). Behoudens het realiseren van een
goede kantopsluiting zou de asfaltverhardingvan fase I worden gerepareerd
en worden voorzien van een slijtlaag. Het bestaande wegprofiel wordt
daarbij in principe niet gewijzigd.
Gezien de slechte toestand waarin dit verkeert zijn wij van mening
dat het gehele asfaltgedeelte van de Bovenstraat gereconstrueerd moet
worden en van een betere kantopsluiting voorzien. Niet alleen immers
vormt de Bovenstraat een belangrijke ontsluiting van de kom Hoeven
maar ook een hoofdontsluiting van het belangrijkste recreatiegebied
in onze gemeente. Bovendien wordt door de gewijzigde bebording op
de A 58 een groot deel van het voor het recreatiegebied bestemde
verkeer geleid via de afslag Vossendaal en de gehele Bovenstraat.
Voor het verbeteren van de kantopsluiting van de asfaltverharding worden
daarbij zogenaamde grasbetonstenen toegepast. Dit zijn geprofileerde en
geperforeerde betontegels van 40 x 60 cm met een dikte van 12 cm. De
openingen worden gevuld met teelaarde, waarna begroeiing kan plaatsvinden.
De beworteling van met name grassoorten reikt daarbij tot in het oor
spronkelijke zandpakket, waardoor een sterke verankering van de grasbeton
stenen ontstaat. De ervaringen elders zijn zeer positief. Ook bij inten
sieve berijding door zwaar verkeer blijft de opsluitfunktie behouden.
De grasbetonstenen..worden beschouwd als open verharding, zodat er bij
toepassing van deze stenen geen problemen bestaan ten aanzien van de in
de bermen van de Bovenstraat aanwezige nutsleidingen.
Het toepassen van grasbetonstenen is primair bedoeld als verbetering
van de kantopsluiting van de asfaltverharding. Als secundair effekt
wordt de verharding verbreed. Daardoor wordt voorkomen dat uitwijkend
verkeer over de onverharde bermen rijdt, en derhalve dat de bermen worden
uitgereden. Door verbetering van de kantopsluiting en verbreding van de
verharding ontstaat potentieel een duurzaam goede verhardingskonstruktie
Gezien het feit, dat de onderbouw van de Bovenstraat uit goed vocht- en
vorstongevoelig materiaal bestaat, is nagegaan of de verhardingskonstructie
optimaal kan worden gemaakt en wat daarvan de kosten zijn. Gebleken is dat
een optimale situatie kan worden bereikt door, behoudens het hierboven
vermelde, een asfaltoverlaging toe te passen. De verharding kan daarbij
opnieuw onder profiel worden gebracht waardoor een goede waterhuishouding
kan plaatsvinden. Tevens treedt een versterking van de verhardingskon
structie op. De levensduur-verwachting na het op deze wijze uitgevoerde
groot onderhoud wordt gesteld op 20 a 25 jaar. Gedurende deze periode
zal naar verwachting elke 5jaar een nieuwe slijtlaag moeten worden aan
gebracht.
Gebaseerd op het hierboven vermelde is voor de reconstructie
van de Bovenstraat een kostencalculatie gemaakt. Het werk omvat
daarbij het aanbrengen van grasbetonstenen, het reparerende.q. uitvullen
- van -