i - 3 - Uitgaande van'het in eerste instantie voor de Bovenstraat genoemde budget van 125.000,is het mogelijk gebleken om voor dit bedrag een goede kantopsluiting te realiseren langs het gedeelte van de Bovenstraat tussen de Hertog Janlaan en de Heistraat (fase I). Het gedeelte tussen de Heistraat en de Oude Antwerpsepostbaan zou daarbij ongewijzigd blijven (fase 2). Behoudens het realiseren van een goede kantopsluiting zou de asfaltverhardingvan fase I worden gerepareerd en worden voorzien van een slijtlaag. Het bestaande wegprofiel wordt daarbij in principe niet gewijzigd. Gezien de slechte toestand waarin dit verkeert zijn wij van mening dat het gehele asfaltgedeelte van de Bovenstraat gereconstrueerd moet worden en van een betere kantopsluiting voorzien. Niet alleen immers vormt de Bovenstraat een belangrijke ontsluiting van de kom Hoeven maar ook een hoofdontsluiting van het belangrijkste recreatiegebied in onze gemeente. Bovendien wordt door de gewijzigde bebording op de A 58 een groot deel van het voor het recreatiegebied bestemde verkeer geleid via de afslag Vossendaal en de gehele Bovenstraat. Voor het verbeteren van de kantopsluiting van de asfaltverharding worden daarbij zogenaamde grasbetonstenen toegepast. Dit zijn geprofileerde en geperforeerde betontegels van 40 x 60 cm met een dikte van 12 cm. De openingen worden gevuld met teelaarde, waarna begroeiing kan plaatsvinden. De beworteling van met name grassoorten reikt daarbij tot in het oor spronkelijke zandpakket, waardoor een sterke verankering van de grasbeton stenen ontstaat. De ervaringen elders zijn zeer positief. Ook bij inten sieve berijding door zwaar verkeer blijft de opsluitfunktie behouden. De grasbetonstenen..worden beschouwd als open verharding, zodat er bij toepassing van deze stenen geen problemen bestaan ten aanzien van de in de bermen van de Bovenstraat aanwezige nutsleidingen. Het toepassen van grasbetonstenen is primair bedoeld als verbetering van de kantopsluiting van de asfaltverharding. Als secundair effekt wordt de verharding verbreed. Daardoor wordt voorkomen dat uitwijkend verkeer over de onverharde bermen rijdt, en derhalve dat de bermen worden uitgereden. Door verbetering van de kantopsluiting en verbreding van de verharding ontstaat potentieel een duurzaam goede verhardingskonstruktie Gezien het feit, dat de onderbouw van de Bovenstraat uit goed vocht- en vorstongevoelig materiaal bestaat, is nagegaan of de verhardingskonstructie optimaal kan worden gemaakt en wat daarvan de kosten zijn. Gebleken is dat een optimale situatie kan worden bereikt door, behoudens het hierboven vermelde, een asfaltoverlaging toe te passen. De verharding kan daarbij opnieuw onder profiel worden gebracht waardoor een goede waterhuishouding kan plaatsvinden. Tevens treedt een versterking van de verhardingskon structie op. De levensduur-verwachting na het op deze wijze uitgevoerde groot onderhoud wordt gesteld op 20 a 25 jaar. Gedurende deze periode zal naar verwachting elke 5jaar een nieuwe slijtlaag moeten worden aan gebracht. Gebaseerd op het hierboven vermelde is voor de reconstructie van de Bovenstraat een kostencalculatie gemaakt. Het werk omvat daarbij het aanbrengen van grasbetonstenen, het reparerende.q. uitvullen - van -

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1987 | | pagina 358