c -3- - 70wanneer de aanvraag wordt ingetrokken nadat het advies van de welstandscommissie is gevraagd. 8. De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver krijgen van ontheffingen en vrijstellingen op grond van de Woning wet, de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de bouwverordening of een bestemmingsplan, voorzover deze ontheffing of vrijstelling niet reeds in de bouwvergunning begrepen is, bedragen 20, 9- De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van goedkeuring aan de afwijking van het bouwplan waar toe de bouwvergunning of de ontheffing of vrijstelling als in het vorige lid bedoeld strekte, bedragen 8,70. Indien door de afwijking de bouwkosten met meer dan 2.000,stijgen, worden de leges over de nieuwe bouwsom berekend met inachtneming van het bepaalde in het eerste lid en met verrekening van reeds in rekening gebrachte leges. Over de onder de punten 5, 6 en 7 vermelde situaties merken wij het volgende op. De werkzaamheden ter beoordeling van de aanvraag zijn (gedeeltelijk) wel verricht, zodat legesheffing wel dient plaats te vinden. Het is echter billijk een deel van deze leges terug te betalen omdat een gedeelte van de werkzaamheden ter beoordeling van de aanvraag en/of de werkzaamheden verbonden aan het houden van toezicht tijdens de bouw niet meer zullen worden verricht. De commissie Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Financiën kon in beginsel met het voorstel instemmen. Door een lid werd in de ver- gadering van genoemde commissie meegedeeld, dat hij de onderhavige wijziging onjuist acht. Naar zijn mening is er sprake van een oneigen lijke invoering van een nieuwe gemeentelijke belasting. Met betrekking tot het begrip leges merken wij het volgende op. In artikel 277 van de gemeentewet wordt bepaald, dat de door de ge meente gevorderde leges voor gemeentelijke belastingen worden ge houden. In de gemeentewet wordt geen nadere omschrijving van het begrip leges gegeven. Uitgaande van het spraakgebruik, wordt onder leges (afgeleid uit lex=wetin de eerste plaats verstaan de ingevolge enig wettelijk voorschrift gevorderde vergoedingen voor door gemeentepersoneel ge maakte schrijfkosten. De legesontheffing ziet dus op de verstrekking van allerlei stukken, welke natuurlijk meer kosten met zich meebrengt dan alleen schrijfkosten. Hierbij valt te denken aan papierkosten, per- soneelkosten en kantoorkosten. De Hoge Raad neemt het standpunt in dat het begrip leges een ruime betekenis heeft. Dit blijkt uit het arrest van 1 juli 1969, nr. 16.165, waarvan de overwegingen luiden als volgt: "dat voorts noch in de tekst van de Wet, noch in de parlementaire be handeling daarvan waarbij de betekenis van de term "legesheffing" niet ter sprake is gekomen, een aanknopingspunt kan worden gevonden voor de in de toelichting op het middel verdedigde opvatting dat de wetgever alleen het oog zou hebben gehad op heffing van leges van geringe betekenis, zoals die welke strekken tot de vergoeding van het aan be paalde administratieve verrichtingen verbonden schijfloon en niet op een retributie als de onderhavige welke wordt geheven ter zake van de gewichtige diensten van het gemeentelijk bouw- en woningtoezicht: -dat-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1986 | | pagina 521