c
-3-
- 70wanneer de aanvraag wordt ingetrokken nadat het advies van
de welstandscommissie is gevraagd.
8. De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver
krijgen van ontheffingen en vrijstellingen op grond van de Woning
wet, de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de bouwverordening of een
bestemmingsplan, voorzover deze ontheffing of vrijstelling niet
reeds in de bouwvergunning begrepen is, bedragen 20,
9- De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van goedkeuring aan de afwijking van het bouwplan waar
toe de bouwvergunning of de ontheffing of vrijstelling als in het
vorige lid bedoeld strekte, bedragen 8,70.
Indien door de afwijking de bouwkosten met meer dan 2.000,stijgen,
worden de leges over de nieuwe bouwsom berekend met inachtneming van
het bepaalde in het eerste lid en met verrekening van reeds in
rekening gebrachte leges.
Over de onder de punten 5, 6 en 7 vermelde situaties merken wij het
volgende op. De werkzaamheden ter beoordeling van de aanvraag zijn
(gedeeltelijk) wel verricht, zodat legesheffing wel dient plaats te
vinden. Het is echter billijk een deel van deze leges terug te betalen
omdat een gedeelte van de werkzaamheden ter beoordeling van de aanvraag
en/of de werkzaamheden verbonden aan het houden van toezicht tijdens de
bouw niet meer zullen worden verricht.
De commissie Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Financiën
kon in beginsel met het voorstel instemmen. Door een lid werd in de ver-
gadering van genoemde commissie meegedeeld, dat hij de onderhavige
wijziging onjuist acht. Naar zijn mening is er sprake van een oneigen
lijke invoering van een nieuwe gemeentelijke belasting.
Met betrekking tot het begrip leges merken wij het volgende op.
In artikel 277 van de gemeentewet wordt bepaald, dat de door de ge
meente gevorderde leges voor gemeentelijke belastingen worden ge
houden.
In de gemeentewet wordt geen nadere omschrijving van het begrip leges
gegeven. Uitgaande van het spraakgebruik, wordt onder leges (afgeleid
uit lex=wetin de eerste plaats verstaan de ingevolge enig wettelijk
voorschrift gevorderde vergoedingen voor door gemeentepersoneel ge
maakte schrijfkosten. De legesontheffing ziet dus op de verstrekking van
allerlei stukken, welke natuurlijk meer kosten met zich meebrengt dan
alleen schrijfkosten. Hierbij valt te denken aan papierkosten, per-
soneelkosten en kantoorkosten. De Hoge Raad neemt het standpunt in dat
het begrip leges een ruime betekenis heeft. Dit blijkt uit het arrest
van 1 juli 1969, nr. 16.165, waarvan de overwegingen luiden als volgt:
"dat voorts noch in de tekst van de Wet, noch in de parlementaire be
handeling daarvan waarbij de betekenis van de term "legesheffing" niet
ter sprake is gekomen, een aanknopingspunt kan worden gevonden voor de
in de toelichting op het middel verdedigde opvatting dat de wetgever
alleen het oog zou hebben gehad op heffing van leges van geringe
betekenis, zoals die welke strekken tot de vergoeding van het aan be
paalde administratieve verrichtingen verbonden schijfloon en niet op
een retributie als de onderhavige welke wordt geheven ter zake van de
gewichtige diensten van het gemeentelijk bouw- en woningtoezicht:
-dat-