t
6
GEMEENTE HOEVEN
Agendanr. 14. Raadsvergadering d,d. 18 december 1986
Onderwerp: Voorstel om in te stemmen met het aangaan van een bijstandskontrakt-
model in het kader van de technische milieuzorg en daartoe de le wij
ziging van de gemeentebegroting 1987 vast te stellen.
Hoeven, 21 november 1986*
Op 25 september j.l. heeft uw raad al besloten tot aanpassing van
de gemeenschappelijke regeling van het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant
inzake de technische milieuzorg. Tegen de achtergrond van de eindrappor
tage over het vervolgplan technische milieuzorg is ingestemd met het aangaan
van een bijstandskontrakt voor 2 jaar, waarna op basis van een evaluatie al dan
niet tot bijstelling kan worden besloten.
De inventarisatie in Hoeven heeft geresulteerd in een kwantitatieve
en kwalitatieve capaciteitsbehoefte, welke afgezet tegen de eigen capaciteit,
op basis van de recente bijstelling van de oorspronkelijke raming neerkomt op
390 uren op jaarbasis.
De berekende technische capaciteit strekt duidelijk verder dan alleen de
hinderwetOok zaken als afvalwaterbehandeling, akoestische aspecten,
bodem-, grondwater- en luchtverontreiniging, e.d. worden in dit kader be
grepen.
De kosten worden geraamd op - 28.432,50 op jaarbasis.
In dit verband zal de legesverordening nog worden aangepast,
waardoor een aanzienlijk gedeelte van deze kosten worden gecompenseerd.
In dat kader wordt u op basis van een kosten-batenanalyse inzicht verschaft,
welk bedrag per saldo voor rekening van de gemeente blijft. Bedoelde analyse
kan overigens pas worden gegeven nadat het hinderwetuitvoeringsprogramma is
opgesteld. Voor 1987 betekent dat in ieder geval, dat het volledig bedrag
ten laste van de begroting komt. Momenteel is 4.000,— geraamd voor
adviezen van derden: dit bedrag dient dan met 20.432,50 te worden ver
hoogd. De oorspronkelijk geraamde 4*1103;= willen wij gereserveerd houden,
ingeval toch aanvullend advies van derden noodzakelijk blijkt. De post
voor onvoorziene uitgaven (4.922.00.00.01) biedt voldoende ruimte om
dit beslag op de algemene middelen van de gewone dienst op te vangen.
Het totaal in de gemeente Hoeven aanwezige inrichtingen bedraagt
236, waarvan er 117 over een vergunning ingevolge de Hinderwet beschikken.
Een aantal daarvan is evenwel al ten minste 5 jaar geleden verleend; in
bepaalde gevallen is actualisering al noodzakelijk gebleken en veelal
ook geschied)
Het is evident, dat ook andere milieuaspecten gelijktijdig meege
nomen moeten worden: geluidshinder, afvalwaterlozing, verontreinigings
aspecten. Een complicerende factor is nog de ligging van vele bedrijven in
het waterwingebied.
Als vervolg op de inventarisatie dient een hinderwet uitvoerings
programma opgesteld te worden, waarin planmatig zaken worden aangegeven
als controlefrequentie, herziening/toetsing vergunningenbestand etc.
Na het afsluiten van het kontrakt kan het programma worden opgesteld
waarna het vergunningenbeleid en milieucontrole krachtig ter hand genomen
kunnen worden.
Wij stellen u dan ook voor om de begroting 1987 ter zake van dit
onderdeel te wijzigen en daartoe de 1e wijziging vast te stellen.
-De-