t 6 GEMEENTE HOEVEN Agendanr. 14. Raadsvergadering d,d. 18 december 1986 Onderwerp: Voorstel om in te stemmen met het aangaan van een bijstandskontrakt- model in het kader van de technische milieuzorg en daartoe de le wij ziging van de gemeentebegroting 1987 vast te stellen. Hoeven, 21 november 1986* Op 25 september j.l. heeft uw raad al besloten tot aanpassing van de gemeenschappelijke regeling van het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant inzake de technische milieuzorg. Tegen de achtergrond van de eindrappor tage over het vervolgplan technische milieuzorg is ingestemd met het aangaan van een bijstandskontrakt voor 2 jaar, waarna op basis van een evaluatie al dan niet tot bijstelling kan worden besloten. De inventarisatie in Hoeven heeft geresulteerd in een kwantitatieve en kwalitatieve capaciteitsbehoefte, welke afgezet tegen de eigen capaciteit, op basis van de recente bijstelling van de oorspronkelijke raming neerkomt op 390 uren op jaarbasis. De berekende technische capaciteit strekt duidelijk verder dan alleen de hinderwetOok zaken als afvalwaterbehandeling, akoestische aspecten, bodem-, grondwater- en luchtverontreiniging, e.d. worden in dit kader be grepen. De kosten worden geraamd op - 28.432,50 op jaarbasis. In dit verband zal de legesverordening nog worden aangepast, waardoor een aanzienlijk gedeelte van deze kosten worden gecompenseerd. In dat kader wordt u op basis van een kosten-batenanalyse inzicht verschaft, welk bedrag per saldo voor rekening van de gemeente blijft. Bedoelde analyse kan overigens pas worden gegeven nadat het hinderwetuitvoeringsprogramma is opgesteld. Voor 1987 betekent dat in ieder geval, dat het volledig bedrag ten laste van de begroting komt. Momenteel is 4.000,— geraamd voor adviezen van derden: dit bedrag dient dan met 20.432,50 te worden ver hoogd. De oorspronkelijk geraamde 4*1103;= willen wij gereserveerd houden, ingeval toch aanvullend advies van derden noodzakelijk blijkt. De post voor onvoorziene uitgaven (4.922.00.00.01) biedt voldoende ruimte om dit beslag op de algemene middelen van de gewone dienst op te vangen. Het totaal in de gemeente Hoeven aanwezige inrichtingen bedraagt 236, waarvan er 117 over een vergunning ingevolge de Hinderwet beschikken. Een aantal daarvan is evenwel al ten minste 5 jaar geleden verleend; in bepaalde gevallen is actualisering al noodzakelijk gebleken en veelal ook geschied) Het is evident, dat ook andere milieuaspecten gelijktijdig meege nomen moeten worden: geluidshinder, afvalwaterlozing, verontreinigings aspecten. Een complicerende factor is nog de ligging van vele bedrijven in het waterwingebied. Als vervolg op de inventarisatie dient een hinderwet uitvoerings programma opgesteld te worden, waarin planmatig zaken worden aangegeven als controlefrequentie, herziening/toetsing vergunningenbestand etc. Na het afsluiten van het kontrakt kan het programma worden opgesteld waarna het vergunningenbeleid en milieucontrole krachtig ter hand genomen kunnen worden. Wij stellen u dan ook voor om de begroting 1987 ter zake van dit onderdeel te wijzigen en daartoe de 1e wijziging vast te stellen. -De-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1986 | | pagina 501