1
Daarbij is het J>erhalve niet relevant of deze personen ook
daadwerkelijk afvalstoffen meegeven. De simpele constatering
dat iemand gebruik maakt van een perceel is voldoende.
Deze controle kan eenvoudig geschieden aan de hand van het
bevolkingsregister.
Het reinigingsrecht, als bedoeld in artikel 277 van de gemeentewet,
betreft een vergoeding voor verrichte diensten.
Daarbij is dus het werkelijk ophalen van huisvuil de belaste
prestatie. Indien derhalve iemand claimt dat hij geen huisvuil
meegeeft, kan hij niet aangeslagen worden, tenzij de gemeente
kan verwijzen dat hij wel huisvuil meegeeft.
Naast dit reinigingsrecht zou retributie voor het gebruik van
mini-^containers geheven kunnen worden. Door een gevarieerde tarief
stelling is differentiatie in theorie mogelijk. In de praktijk stuit
dit echter op een aantal bezwaren. Er is geen ver
plichting om van de inzameldienst gebruik te maken, hetgeen een
toename van zwerfvuil tot gevolg heeft. De administratieve af
wikkeling van, en de controle op het al of niet aanbieden van
afval is doorgaans erg omslachtig en derhalve kosten verhogend.
Onder andere om deze redenen is in 1983 besloten het reinigings
recht af te schaffen, en over te gaan naar de eerder genoemde
afvalstoffenheffing. Een herinvoering van het reinigingsrecht
achten wij, gezien de genoemde bezwaren niet verkiesbaar. Dif
ferentiatie van de tariefstelling is op deze wijze derhalve
evenmin mogelijk.