1 Daarbij is het J>erhalve niet relevant of deze personen ook daadwerkelijk afvalstoffen meegeven. De simpele constatering dat iemand gebruik maakt van een perceel is voldoende. Deze controle kan eenvoudig geschieden aan de hand van het bevolkingsregister. Het reinigingsrecht, als bedoeld in artikel 277 van de gemeentewet, betreft een vergoeding voor verrichte diensten. Daarbij is dus het werkelijk ophalen van huisvuil de belaste prestatie. Indien derhalve iemand claimt dat hij geen huisvuil meegeeft, kan hij niet aangeslagen worden, tenzij de gemeente kan verwijzen dat hij wel huisvuil meegeeft. Naast dit reinigingsrecht zou retributie voor het gebruik van mini-^containers geheven kunnen worden. Door een gevarieerde tarief stelling is differentiatie in theorie mogelijk. In de praktijk stuit dit echter op een aantal bezwaren. Er is geen ver plichting om van de inzameldienst gebruik te maken, hetgeen een toename van zwerfvuil tot gevolg heeft. De administratieve af wikkeling van, en de controle op het al of niet aanbieden van afval is doorgaans erg omslachtig en derhalve kosten verhogend. Onder andere om deze redenen is in 1983 besloten het reinigings recht af te schaffen, en over te gaan naar de eerder genoemde afvalstoffenheffing. Een herinvoering van het reinigingsrecht achten wij, gezien de genoemde bezwaren niet verkiesbaar. Dif ferentiatie van de tariefstelling is op deze wijze derhalve evenmin mogelijk.

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1986 | | pagina 485