f Differentiatie van de tarieven. In het voorstel wordt gesproken van een effectieve stijging van 5,per aansluiting. Dit is inderdaad een gemiddelde, ge baseerd op een gemiddeld verbruik van huisvuilzakken van 3 per week. Bij een huidig verbruik van 1 zak per week zou de be sparing op de zakken 10,— op jaarbasis bedragen, waardoor de effectieve stijging 104,10, - 69,— 25,— zou bedragen, hetgeen overeenkomt met een stijging van 37%. Op dezelfde wijze berekend zou bij een huidig verbruik van 6 zakken, een effectieve kostendaling optreden van 25, hetgeen over eenkomt met een daling van 37%. Nagegaan is, in hoeverre het mogelijk is, om door middel van differentiatie van de tarieven, aan deze "ongelijke" belasting tegemoet te komen. Overigens wordt opgemerkt, dat dit in het huidige systeem ook al het geval is. Immers voor ieder perceel zoals bedoeld in de ver ordening reinigingsheffingen geldt momenteel een heffing van 69,per jaar. Momenteel wordt op basis van de "Verordening reinigingsheffingen" afvalstoffenheffing geheven. Gelet op de uitspraak van de Hoge Raad van 19 oktober 1983, nr. 21882 inzake de Verordening reinigingsheffingen van de gemeente Neede is het niet geoorloofd naast een afvalstoffenheffing rei nigingsrecht te heffen voor het beschikbaarstellen en het gebruik van minicontainers. Naast het heffen van afvalstoffenheffing, mini-containers privaat rechtelijk verhuren is evenmin geoorloofd; in feite geschiedt dan hetzelfde als hiervoor vermeld. Het tarief van de afvalstoffenheffing differentiëren naar de kost prijs van de containers of naar de hoeveelheid afval die mee wordt gegeven is niet toegestaan. Uit de circulaire van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken van 16 februari 1982 blijkt dat alleen dif ferentiatie naarhet aantal personen per perceel mag worden toege past. Invoering van dergelijke differentiatie zou echter hoge perceptie kosten met zich meebrengen. Met de huidige, niet geautomatiseerde administratie is differentiatie op deze manier derhalve niet zin vol. De gemeente heeft voor wat betreft de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen de keuze tussen een afvalstoffenheffing (ex. art. 62 Afvalstoffenwet) en een reinigingsrecht (ex. art. 277 Gemeentewet). Op grond van artikel 3 van de afvalstoffenwet is de gemeente verplicht om ten minste éénmaal per week de huishoudelijke afval stoffen in te zamelen bij elk binnen haar grondgebied gelegen perceel, waar zodanige stoffen geregeld in een particuliere huishouding kunnen ontstaan. Ingevolge artikel 62 van genoemde wet kan de gemeente ter bestrijding van de kosten een heffing invoeren waaraan al degenen die feitelijk gebruik maken van een perceel onderworpen worden. -Daarbij-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1986 | | pagina 484