f
Differentiatie van de tarieven.
In het voorstel wordt gesproken van een effectieve stijging van
5,per aansluiting. Dit is inderdaad een gemiddelde, ge
baseerd op een gemiddeld verbruik van huisvuilzakken van 3 per
week. Bij een huidig verbruik van 1 zak per week zou de be
sparing op de zakken 10,— op jaarbasis bedragen, waardoor de
effectieve stijging 104,10, - 69,— 25,—
zou bedragen, hetgeen overeenkomt met een stijging van 37%. Op
dezelfde wijze berekend zou bij een huidig verbruik van 6 zakken,
een effectieve kostendaling optreden van 25, hetgeen over
eenkomt met een daling van 37%. Nagegaan is, in hoeverre het
mogelijk is, om door middel van differentiatie van de tarieven,
aan deze "ongelijke" belasting tegemoet te komen.
Overigens wordt opgemerkt, dat dit in het huidige systeem ook al
het geval is. Immers voor ieder perceel zoals bedoeld in de ver
ordening reinigingsheffingen geldt momenteel een heffing van
69,per jaar.
Momenteel wordt op basis van de "Verordening reinigingsheffingen"
afvalstoffenheffing geheven.
Gelet op de uitspraak van de Hoge Raad van 19 oktober 1983, nr.
21882 inzake de Verordening reinigingsheffingen van de gemeente
Neede is het niet geoorloofd naast een afvalstoffenheffing rei
nigingsrecht te heffen voor het beschikbaarstellen en het gebruik
van minicontainers.
Naast het heffen van afvalstoffenheffing, mini-containers privaat
rechtelijk verhuren is evenmin geoorloofd; in feite geschiedt dan
hetzelfde als hiervoor vermeld.
Het tarief van de afvalstoffenheffing differentiëren naar de kost
prijs van de containers of naar de hoeveelheid afval die mee wordt
gegeven is niet toegestaan. Uit de circulaire van de Staatssecretaris
van Binnenlandse Zaken van 16 februari 1982 blijkt dat alleen dif
ferentiatie naarhet aantal personen per perceel mag worden toege
past.
Invoering van dergelijke differentiatie zou echter hoge perceptie
kosten met zich meebrengen. Met de huidige, niet geautomatiseerde
administratie is differentiatie op deze manier derhalve niet zin
vol.
De gemeente heeft voor wat betreft de verwijdering van huishoudelijke
afvalstoffen de keuze tussen een afvalstoffenheffing (ex. art. 62
Afvalstoffenwet) en een reinigingsrecht (ex. art. 277 Gemeentewet).
Op grond van artikel 3 van de afvalstoffenwet is de gemeente
verplicht om ten minste éénmaal per week de huishoudelijke afval
stoffen in te zamelen bij elk binnen haar grondgebied gelegen perceel,
waar zodanige stoffen geregeld in een particuliere huishouding kunnen
ontstaan. Ingevolge artikel 62 van genoemde wet kan de gemeente ter
bestrijding van de kosten een heffing invoeren waaraan al degenen
die feitelijk gebruik maken van een perceel onderworpen worden.
-Daarbij-