- 5 -
Zoals in het voorgaande reeds gememoreerd, is voor het toesten van
de verhuurprijs bij een tweetal bedrijven (Plastic Omnium B.V. te
Roosendaal en Koster en van Batenburg B.V. te Alkmaar) offertes
gevraagd voor de aanschafhuur of leasing van minicontainers.
Deze offertes liggen voor u ter inzage. De offerte gegevens zijn
weergegeven in bij lage 2.. Uit dit cijfermateriaal blijkt dat het
leasen van containers het goedkoopste is.
Vergelijking van de kosten op jaarbasis tussen huren, kopen en
leasen geeft het navolgende beeld:
- huur 2600 29,30 76.180,—
- koop 2600 22,60 58.760,—
- leasing 2600 19,03 49.478,—
In deze bedragen zijn de kosten verrekend van de extra bemoeienis
van het ambtelijk apparaat. Geschat wordt dat hiervoor 80 a 100
mensuren per jaar nodig zijn.
Financiële consequenties.
In bijgaande bijlage 3 is een kosten overzicht weergegeven voor de
de situatie na 1 januari 1986 in relatie tot de begrotingsgegevens
In dit overzicht zijn naast de begrotingsgegevens 1986 voor beide
inzamelmethodieken de laagste twee inschrijvingen vermeld, er van-
uitgaande dat de containers geleased worden.
Uit dit overzicht blijkt, dat bij handhaving van de huidige inzamel-
methodiek middels plastic huisvuilzakken en bij gunning aan de laagste
inschrijver het huidige reinigingsrecht kostendekkend is.
Invoering van minicontainers brengt een verhoging van het reinigings
recht met zich mee van tenminste 49 uitgaande van een 100% kosten
dekkend tarief en gunning aan de laagste inschrijver.
Daar door de inwoner geen huisvuilzakken meer aangekocht behoeven
te worden, is de effectieve verhoging per aansluiting slechts 34,32
- 30,— 4,32 hetgeen overeenkomt met een effectieve kosten
stijgingspercentage van 6%.
Genoemd bedrag van 30,— als kostprijs voor het aanschaffen van
huisvuilzakken is ontleend aan een publikatie van de Nederlandse
Vereniging van reinigingsdirekteuren. Hierbij wordt uitgegaan
van gemiddels 3 huisvuilzakken per week, gedurende 50 weken a
20 cent.
- Voorstellen