Naar de mening van ons college behoren de methodieken
genoemd onder b) en c) niet te worden toegepast. Een gedeelte
der lasten van de kampeer- en slaapterreinen wordt dan immers
verlegd naar alle deelnemende gemeenten, ook die gemeenten
die er geen voordelen van hebben in de vorm van staangelden en
huren.
De onder a) genoemde methode is naar ons oordeel de enige
juiste verdeelwijze van de investeringen. Dit standpunt is bij
brief van 7 februari j.l. ook aan het algemeen bestuur van het
Woonwagenschap ter kennis gebracht. Ook in de vergadering van
het algemeen bestuur d.d. 8 september 1986 is door de vertegen
woordiger van onze gemeente naar voren gebracht dat slechts de
overdracht tegen werkelijke boekwaarde juist wordt geacht.
In deze laatste vergadering is ondermeer het voorstel om over
te dragen tegen werkelijke boekwaarde in stemming gebracht.
Dit voorstel werd verworpen. Ten aanzien van het door het dage
lijks bestuur opgestelde ontwerp-voorstel (methode c) waren alle
van de 28 uitgebrachte stemmen vóór, zodat besloten werd dit
voorstel aan de deelnemende gemeenten voor te leggen.
Ondanks het feit dat overdracht volgens methode c) voor onze
gemeente nadeliger is dan volgens methode a), zal opheffing
uiteindelijk toch voor de gemeente financieel aantrekkelijk zijn.
De totale jaarlijkse netto-kosten, inclusief de lasten van de
investeringen, zullen beneden de bijdrage aan het woonwagenschap
blijven, welke voor 1987 geraamd was op 31-200,
Gezien het vorenstaande moge wij uw raad verzoeken te besluiten
tot opheffing van het Woonwagenschap Westelijk Noord-Brabant
conform het in het agenda-dossier ter inzage liggende ontwerp
besluit. De overige op dit voorstel betrekking hebbende stukken
liggen eveneens voor u in het agendadossier ter inzage.
De commissie Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en
Financiën is gehoord en kan zich met ons voorstel verenigen.
Burgemeester en wethouders van Hoeven.
A.F.W. Osterloh, burgemeester.
K.C.M. van de Pol, secretaris.