I
-2-
Golfreflextegels (Ribbeltegels).
Bij de toepassing van wit gekleurde golfreflextegels als kantmarkering
treedt een tweeledig effekt op.
Enerzijds wordt de zichtbaarheid van de kantmakering juist bij regen
en duisternis aanmerkelijk verbeterd; lichtstralen van auto's worden
onder elke hoek gereflecteerd door het golfvormig oppervlak van de
tegel. Water en vuil worden door de golfdalen van de tegel afgevoerd,
waardoor verwacht mag worden dat, zelfs na het zoutstrooien in de
winter, de witte toppen hun reflecterende funktie blijven vervullen.
Het tweede effekt is de bekend geachte akoustische signalering, die
optreedt zodra over de tegels wordt gereden. De licht optredende tril
ling en het vibrerende geluid vormen voor de automobilist een duide
lijke waarschuwing dat de kantmarkering wordt overschreden.
Ie. Verkeersveiligheid
Over de toepassing van de golfreflextegels is overleg gevoerd met
de verkeersdeskundigen van de Rijkspolitie. Zij zijn van mening
dat de veiligheid in niet geringe mate positief wordt beïnvloed
door toepassing van genoemde tegel.
2e. Wegconstructie
Toepassing van de tegel leidt tot een enigzins aangepaste weg
constructie. De tegels worden in cementspecie gesteld op de
onderliggende fundatie, die kan bestaan uit het aanwezige asfalt,
of een daartoe gemaakte puinfundatieDe constructie kan daarbij
zodanig worden uitgevoerd, dat bij een eventuele volledige ver
vanging van de bestaande asfaltverharding, de golfreflextegels en
aangrenzend fietspad ongeroerd kunnen blijven bestaan. Tevens ont
staat door toepassing van de tegel, in de breedte gezien een
betere opsluiting van asfalt en het aangrenzend fiestpad, het
geen constructief gezien als een verbetering moet worden beschouwd.
3e. Geluidsoverlast
De verkeersintensiteit op de Pastoor van Breugelstraat bedraagt
4 a 5.000 voertuigen per etmaal. Aangezien dit aantal hoger is dan
2.450, moet deze weg als zone-plichtig worden beschouwd in het kader
van de Wet Geluidshinder. In het kader van een landelijk programma
zal te zijner tijd de door het verkeerslawaai veroorzaakte geluid
belasting op de gevels van aanliggende woningen moeten worden be
paald, en zullen mogelijk saneringsmaatregelen moeten volgen.
In de voorgeschreven berekeningsmethode om deze geluidsbelasting
te bepalen zijn diverse variabele factoren opgenomen. Naast het
aantal voertuigen is bijvoorbeeld ook het type verharding van in
vloed, immers een ruwe klinkerverharding zorgt voor meer geluid
dan een gladde, gesloten asfaltverharding. Het al of niet toepassen
van een geprofileerde kantmarkering is niet als variabele in be
doelde rekenmethode opgenomen. De hieraan ten grondslag liggende
gedachte is dat er in principe niet over de kantmarkering wordt
gereden.
-Het-