I -2- Golfreflextegels (Ribbeltegels). Bij de toepassing van wit gekleurde golfreflextegels als kantmarkering treedt een tweeledig effekt op. Enerzijds wordt de zichtbaarheid van de kantmakering juist bij regen en duisternis aanmerkelijk verbeterd; lichtstralen van auto's worden onder elke hoek gereflecteerd door het golfvormig oppervlak van de tegel. Water en vuil worden door de golfdalen van de tegel afgevoerd, waardoor verwacht mag worden dat, zelfs na het zoutstrooien in de winter, de witte toppen hun reflecterende funktie blijven vervullen. Het tweede effekt is de bekend geachte akoustische signalering, die optreedt zodra over de tegels wordt gereden. De licht optredende tril ling en het vibrerende geluid vormen voor de automobilist een duide lijke waarschuwing dat de kantmarkering wordt overschreden. Ie. Verkeersveiligheid Over de toepassing van de golfreflextegels is overleg gevoerd met de verkeersdeskundigen van de Rijkspolitie. Zij zijn van mening dat de veiligheid in niet geringe mate positief wordt beïnvloed door toepassing van genoemde tegel. 2e. Wegconstructie Toepassing van de tegel leidt tot een enigzins aangepaste weg constructie. De tegels worden in cementspecie gesteld op de onderliggende fundatie, die kan bestaan uit het aanwezige asfalt, of een daartoe gemaakte puinfundatieDe constructie kan daarbij zodanig worden uitgevoerd, dat bij een eventuele volledige ver vanging van de bestaande asfaltverharding, de golfreflextegels en aangrenzend fietspad ongeroerd kunnen blijven bestaan. Tevens ont staat door toepassing van de tegel, in de breedte gezien een betere opsluiting van asfalt en het aangrenzend fiestpad, het geen constructief gezien als een verbetering moet worden beschouwd. 3e. Geluidsoverlast De verkeersintensiteit op de Pastoor van Breugelstraat bedraagt 4 a 5.000 voertuigen per etmaal. Aangezien dit aantal hoger is dan 2.450, moet deze weg als zone-plichtig worden beschouwd in het kader van de Wet Geluidshinder. In het kader van een landelijk programma zal te zijner tijd de door het verkeerslawaai veroorzaakte geluid belasting op de gevels van aanliggende woningen moeten worden be paald, en zullen mogelijk saneringsmaatregelen moeten volgen. In de voorgeschreven berekeningsmethode om deze geluidsbelasting te bepalen zijn diverse variabele factoren opgenomen. Naast het aantal voertuigen is bijvoorbeeld ook het type verharding van in vloed, immers een ruwe klinkerverharding zorgt voor meer geluid dan een gladde, gesloten asfaltverharding. Het al of niet toepassen van een geprofileerde kantmarkering is niet als variabele in be doelde rekenmethode opgenomen. De hieraan ten grondslag liggende gedachte is dat er in principe niet over de kantmarkering wordt gereden. -Het-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1986 | | pagina 356