I
GEMEENTE HOEVEN
Agendanr.11. Raadsvergadering 30 oktober 1986.
Onderwerp: Voorstel om in te stemmen met de toepassing van golfreflextegels bij
de reconstructie van de Pastoor van Breugelstraat.
Hoeven, 17 oktober ie
In het kader van de op handen zijnde reconstructie van de Pastoor
van Breugelstraat is reeds in een vroeg stadium de wens kenbaar ge
maakt om ter verhoging van de veiligheid, een zo ver mogelijk door
gevoerde scheiding aan te brengen tussen het langzaam verkeer en het
snelverkeer. Daartoe zijn diverse mogelijkheden op effektiviteit en
haalbaarheid onderzocht.
a. Fysieke scheiding.
Het aanbrengen van een fysieke scheiding tussen het fietspad en
de rijstrook van de rijweg door het aanleggen van een miniberm,
al of niet voorzien van een kleine heg, paaltjes, vangrail of
iets dergelijks is uit oogpunt van veiligheid erg effectief.
De beschikbare ruimte is echter onvoldoende om dit te kunnen
realiseren. Daarnaast zou het groot aantal doorberekeningen van
een dergelijke berm voor de aanwezige in- c.q. uitritten, leiden
tot een erg verkapt geheel.
b. Scheiding door niveauverschil.
Het aanbrengen van een niveauverschil tussen fietspad en rij
strook is redelijk effectief voor de veiligheid van het langzaam
verkeer.
Een dergelijke voorziening heeft echter consequenties voor de
bereikbaarheid van in- c.q. uitritten en parkeerplaatsen. Om
deze bereikbaarheid te garanderen, zouden over nagenoeg de ge
hele lengte van fietspad inrit-blokken gelegd moeten worden,
waardoor het beoogde effekt voor een belangrijk deel weer teniet
wordt gedaan.
Het aanbrengen van bijvoorbeeld een verhoogde trottoirband of
soortgelijke bestratingsmateriaal leidt, gezien het vereiste
aantal onderbrekingen tot zeer gevaarlijke situaties en is der
halve ongewenst.
c. Visuele scheiding.
Het alternatief waarbij aan de onder a. en b. genoemde bezwaren
tegemoet wordt gekomen, en waarbij toch een zekere scheiding
wordt gecreëerd, is de visuele scheiding. In het bestek is der
halve bepaald dat de bestrating van het fietspad wordt uitge
voerd in roodgekleurde betontegels. Om de nagestreefde scheiding
tussen langzaam verkeer en snelverkeer extra te waarborgen, is
in dit verband nagegaan of toepassing van zogenaamde golfreflex-
tegels tussen fietspad en rijstrook zinvol en toepasbaar moet
worden geacht.
-Golfreflextegels-