I GEMEENTE HOEVEN Agendanr.11. Raadsvergadering 30 oktober 1986. Onderwerp: Voorstel om in te stemmen met de toepassing van golfreflextegels bij de reconstructie van de Pastoor van Breugelstraat. Hoeven, 17 oktober ie In het kader van de op handen zijnde reconstructie van de Pastoor van Breugelstraat is reeds in een vroeg stadium de wens kenbaar ge maakt om ter verhoging van de veiligheid, een zo ver mogelijk door gevoerde scheiding aan te brengen tussen het langzaam verkeer en het snelverkeer. Daartoe zijn diverse mogelijkheden op effektiviteit en haalbaarheid onderzocht. a. Fysieke scheiding. Het aanbrengen van een fysieke scheiding tussen het fietspad en de rijstrook van de rijweg door het aanleggen van een miniberm, al of niet voorzien van een kleine heg, paaltjes, vangrail of iets dergelijks is uit oogpunt van veiligheid erg effectief. De beschikbare ruimte is echter onvoldoende om dit te kunnen realiseren. Daarnaast zou het groot aantal doorberekeningen van een dergelijke berm voor de aanwezige in- c.q. uitritten, leiden tot een erg verkapt geheel. b. Scheiding door niveauverschil. Het aanbrengen van een niveauverschil tussen fietspad en rij strook is redelijk effectief voor de veiligheid van het langzaam verkeer. Een dergelijke voorziening heeft echter consequenties voor de bereikbaarheid van in- c.q. uitritten en parkeerplaatsen. Om deze bereikbaarheid te garanderen, zouden over nagenoeg de ge hele lengte van fietspad inrit-blokken gelegd moeten worden, waardoor het beoogde effekt voor een belangrijk deel weer teniet wordt gedaan. Het aanbrengen van bijvoorbeeld een verhoogde trottoirband of soortgelijke bestratingsmateriaal leidt, gezien het vereiste aantal onderbrekingen tot zeer gevaarlijke situaties en is der halve ongewenst. c. Visuele scheiding. Het alternatief waarbij aan de onder a. en b. genoemde bezwaren tegemoet wordt gekomen, en waarbij toch een zekere scheiding wordt gecreëerd, is de visuele scheiding. In het bestek is der halve bepaald dat de bestrating van het fietspad wordt uitge voerd in roodgekleurde betontegels. Om de nagestreefde scheiding tussen langzaam verkeer en snelverkeer extra te waarborgen, is in dit verband nagegaan of toepassing van zogenaamde golfreflex- tegels tussen fietspad en rijstrook zinvol en toepasbaar moet worden geacht. -Golfreflextegels-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1986 | | pagina 355