t
a
-5-
Verdeling van hogere kosten en schadevergoeding.
In het nieuwe artikel 49 W.R.O. zijn de mogelijkheden voor het
indienen van een schadeclaim aanmerkelijk vergroot. Schadevergoeding
zal nu ook mogelijk zijn op basis van andere besluiten, zoals bij
voorbeeld vrijstellingen, aanhouding of aanwijzingen.
Daarnaast is de mogelijkheid voor de gemeente om hogere kosten
voortvloeiende uit het opnemen van bepalingen in het bestemmingsplan
ten behoeve van belangen van andere openbare lichamen dan de gemeente,
vergoed te krijgen, per 1 juli 1986 verruimd.
Indien blijkt bij vaststelling van het plan op of na 1 juli 1986,
dat geen overeenstemming kan worden bereikt over de verdeling van
die hogere kosten, moet dit geschil met zoveel woorden in de toe
lichting bij het plan worden vermeld. Alleen dan heeft de gemeente
raad in beginsel het recht de Kroon te verzoeken uitspraak te doen
over het geschilpunt.
Eén van de wijzigingen, tenslotte, heeft weliswaar geen betrekking
op de bevoegdheid van de gemeentelijke overheid, doch is vanwege de
gewijzigde relatie tussen rijk en gemeente toch van belang. Het betreft
hier de ministeriële:
Aanwijzings- en uitnodigingsbevoegdheid.
In de oude W.R.O. bood art. 38 de minister van V.R.O.M. de moge
lijkheid de gemeente via een zogenaamde "getrapte aanwijzing" te be
reiken. Deze mogelijkheid bleek onvoldoende doelmatig. Al in het
oorspronkelijke wijzigingsontwerp uit 1977 zat dan ook een regeling
van de zogenaamde "rechtstreekse aanwijzing". Het betekent echter niet
dat de provincie nu wordt overgeslagen. Ze zal nauw bij het overleg
met de gemeente worden betrokken.
De in artikel 38 van de nieuwe W.R.O. opgenomen uitnodigingsbevoegdheid
moet worden gezien als een logisch complement van de aanwijzingsbe
voegdheid. De strekking ervan is, te verzekeren dat de uitvoering
van werken, overeenkomstig het naar aanleiding van een aanwijzing te
maken bestemmingsplan, niet wordt opgehouden totdat de hele plan
procedure is doorlopen. Als een gemeente na een gegeven aanwijzing
wil anticiperen, is er in principe geen noodzaak om uit te nodigen.
Met het vorenstaande is gepoogd een indruk te geven van de herziene
wettelijke regels met betrekking tot het ruimtelijk ordeningsbeleid.
Meer informatie is steeds te verkrijgen op de afdeling algemene zaken.
Burgemeester en wethouders van Hoeven,
A.F.W. Osterloh, burgemeester.
K.C.M. van de Pol, secretaris.