t a -5- Verdeling van hogere kosten en schadevergoeding. In het nieuwe artikel 49 W.R.O. zijn de mogelijkheden voor het indienen van een schadeclaim aanmerkelijk vergroot. Schadevergoeding zal nu ook mogelijk zijn op basis van andere besluiten, zoals bij voorbeeld vrijstellingen, aanhouding of aanwijzingen. Daarnaast is de mogelijkheid voor de gemeente om hogere kosten voortvloeiende uit het opnemen van bepalingen in het bestemmingsplan ten behoeve van belangen van andere openbare lichamen dan de gemeente, vergoed te krijgen, per 1 juli 1986 verruimd. Indien blijkt bij vaststelling van het plan op of na 1 juli 1986, dat geen overeenstemming kan worden bereikt over de verdeling van die hogere kosten, moet dit geschil met zoveel woorden in de toe lichting bij het plan worden vermeld. Alleen dan heeft de gemeente raad in beginsel het recht de Kroon te verzoeken uitspraak te doen over het geschilpunt. Eén van de wijzigingen, tenslotte, heeft weliswaar geen betrekking op de bevoegdheid van de gemeentelijke overheid, doch is vanwege de gewijzigde relatie tussen rijk en gemeente toch van belang. Het betreft hier de ministeriële: Aanwijzings- en uitnodigingsbevoegdheid. In de oude W.R.O. bood art. 38 de minister van V.R.O.M. de moge lijkheid de gemeente via een zogenaamde "getrapte aanwijzing" te be reiken. Deze mogelijkheid bleek onvoldoende doelmatig. Al in het oorspronkelijke wijzigingsontwerp uit 1977 zat dan ook een regeling van de zogenaamde "rechtstreekse aanwijzing". Het betekent echter niet dat de provincie nu wordt overgeslagen. Ze zal nauw bij het overleg met de gemeente worden betrokken. De in artikel 38 van de nieuwe W.R.O. opgenomen uitnodigingsbevoegdheid moet worden gezien als een logisch complement van de aanwijzingsbe voegdheid. De strekking ervan is, te verzekeren dat de uitvoering van werken, overeenkomstig het naar aanleiding van een aanwijzing te maken bestemmingsplan, niet wordt opgehouden totdat de hele plan procedure is doorlopen. Als een gemeente na een gegeven aanwijzing wil anticiperen, is er in principe geen noodzaak om uit te nodigen. Met het vorenstaande is gepoogd een indruk te geven van de herziene wettelijke regels met betrekking tot het ruimtelijk ordeningsbeleid. Meer informatie is steeds te verkrijgen op de afdeling algemene zaken. Burgemeester en wethouders van Hoeven, A.F.W. Osterloh, burgemeester. K.C.M. van de Pol, secretaris.

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1986 | | pagina 314