-2- Met de commissie zijn wij van mening, dat zoveel mogelijk ge gadigden voor een bijdrage in aanmerking moeten kunnen komen. In dat verband is het gewenst, om aan vorenstaande wijziging van de verdeelsleutel toch nog een limiet per aanvraag te koppelen. Juist dan wordt o.i. enerzijds voldoende recht gedaan aan de doel stelling van de regeling, terwijl anderzijds de belangen van de aanvragen voldoende gewaarborgd zijn. Uit een oogpunt van rechts zekerheid en zorgvuldigheid dient het gelimiteerde bedrag zodanig te worden vastgesteld dat het volkshuisvestingsbelang geen geweld wordt aangedaan. Derhalve behoren de meest noodzakelijke voorzieningen in elk geval subsidiabel te blijven, terwijl daarnaast meerdere aanvragen op grond van de regeling kunnen worden gehonoreerd, gelet op de aard van de te treffen voorzieningen en de daarmee gepaard gaande kosten, stellen wij een maximum bedrag van 10.000,— per aanvrage voor. Tegen de achtergrond van de tot dusver toe gekende bijdragen is dit bedrag alleszins aanvaardbaar ook voor de aanvragers; immers het merendeel van de toegekende bijdragen blijft onder dit bedrag. Bovendien zijn er andere gemeenten, welke eenzelfde limiet hanteren, (w.o. Rucphen) zodat we wat de hoogte van dit bedrag betreft beslist niet op een eiland zitten. Het restant van de ontvangen provinciale bijdrage zal worden gereserveerd voor toekomstige projecten in het kader van de stads en dorpsvernieuwing. Over 2 jaar vindt evaluatie plaats, op grond waarvan al dan niet tot bijstelling van dit bedrag kan worden besloten. De commissie ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en financiën is gehoord. De commissie adviseert om telkenjare 15-000,te reserveren voor aanpassing van de dorpskern en kan overigens met ons voorstel instemmen. Het advies van de commissie om jaarlijks 15.000,te reserveren nemen wij graag over. Resumerend stellen wij u dan ook voor om de verordening stads en dorpsvernieuwing dienovereenkomstig te wijzigen en het volume- besluit vast te stellen. Beide concept-besluiten liggen met het tijdschema van de procedure en de overige stukken voor u in het agendadossier ter inzage. Burgemeester en wethouders van Hoeven. A.F.W. Osterloh, burgemeester. J.B.C. van Zitteren, loco-secretaris.

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1986 | | pagina 274