-2-
Met de commissie zijn wij van mening, dat zoveel mogelijk ge
gadigden voor een bijdrage in aanmerking moeten kunnen komen. In
dat verband is het gewenst, om aan vorenstaande wijziging van de
verdeelsleutel toch nog een limiet per aanvraag te koppelen.
Juist dan wordt o.i. enerzijds voldoende recht gedaan aan de doel
stelling van de regeling, terwijl anderzijds de belangen van de
aanvragen voldoende gewaarborgd zijn. Uit een oogpunt van rechts
zekerheid en zorgvuldigheid dient het gelimiteerde bedrag zodanig te
worden vastgesteld dat het volkshuisvestingsbelang geen geweld wordt
aangedaan. Derhalve behoren de meest noodzakelijke voorzieningen
in elk geval subsidiabel te blijven, terwijl daarnaast meerdere
aanvragen op grond van de regeling kunnen worden gehonoreerd,
gelet op de aard van de te treffen voorzieningen en de daarmee
gepaard gaande kosten, stellen wij een maximum bedrag van 10.000,—
per aanvrage voor. Tegen de achtergrond van de tot dusver toe
gekende bijdragen is dit bedrag alleszins aanvaardbaar ook voor
de aanvragers; immers het merendeel van de toegekende bijdragen
blijft onder dit bedrag. Bovendien zijn er andere gemeenten, welke
eenzelfde limiet hanteren, (w.o. Rucphen) zodat we wat de
hoogte van dit bedrag betreft beslist niet op een eiland zitten.
Het restant van de ontvangen provinciale bijdrage zal worden
gereserveerd voor toekomstige projecten in het kader van de stads
en dorpsvernieuwing. Over 2 jaar vindt evaluatie plaats, op grond
waarvan al dan niet tot bijstelling van dit bedrag kan worden
besloten.
De commissie ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en financiën
is gehoord.
De commissie adviseert om telkenjare 15-000,te reserveren voor
aanpassing van de dorpskern en kan overigens met ons voorstel instemmen.
Het advies van de commissie om jaarlijks 15.000,te reserveren nemen
wij graag over.
Resumerend stellen wij u dan ook voor om de verordening stads
en dorpsvernieuwing dienovereenkomstig te wijzigen en het volume-
besluit vast te stellen.
Beide concept-besluiten liggen met het tijdschema van de
procedure en de overige stukken voor u in het agendadossier ter
inzage.
Burgemeester en wethouders van Hoeven.
A.F.W. Osterloh, burgemeester.
J.B.C. van Zitteren, loco-secretaris.