In dezelfde vergadering heeft de gewestraad besloten
om de deelnemende gemeenten het voorstel voor te leggen
om de niet-gedekte kosten van het op te zetten bureau
sociaal medische advisering ad 0,50 per inwoner budget
tair neutraal te verwerken door per 1 januari 1987 te
kiezen voor het minimale model bij de opzet van het
bevolkingsonderzoek op baarmoederhalskanker danwel door
bij een dan nog niet gerealiseerde inpassing van dit
bevolkingsonderzoek in de eerstelijnsgezondheidszorg
per die datum te stoppen met dit onderzoek; e.e.a. in
combinatie met het invoeren van tarieven voor ver-
richtingen van het bureau sociaal medische advisering.
Ter verlichting van de voor rekening van de deel
nemende gemeenten blijvende kosten wordt voorgesteld
enerzijds voor de adviesvragende instanties tarieven in
rekening te brengen voor door het bureau sociaal
medische advisering uit te voeren werkzaamheden.
Anderzijds is gezocht naar een lastenverlichting
op een ander taakveld en is dat gevonden in het bevolkings
onderzoek op baarmoederhalskanker.
Gezien de huidige onderhandelingen van het ministerie
met de huisartsen zijn er per 1.1.87 twee situaties
a)gde'minister heeft overeenstemming bereikt. In dat geval
wordt voorgesteld het z.g. minimale model uit te voeren
en de daarvoor vrijkomende gelden te gebruiken voor de
financiering van het bureau sociaal-medische advisering;
b) de minister heeft geen overeenstemming bereikt. In dat
geval wordt voorgestaan het bevolkingsonderzoek per 1.1.87
te stoppen en de daardoor vrijkomende geldeneveneens
voor de sociaal medische advisering te gebruiken.
De argumentatie voor het voorstel legt de nadruk op
continuïteit en uitbouw van een breed veld van zorg van de
totale bevolking.
Hieraan wordt dus meer belang gehecht dan aan het tijdelijk
voortzetten van een taak, welke in zijn huidige vorm
beëindigd zal worden en waarvoor de eerstelijnszorg door
de minister primair verantwoordelijk gesteld wordt.
Met de uitbreiding van de taakstelling kan onzerzijds
worden ingestemd, inclusief de hieraan verbonden financiële
consequenties. Wij kunnen evenwel niet akkoord gaan met
het stopzetten van het bevolkingsonderzoek, tenzij een
regeling voor een vervangend onzerzoek is getroffen.
In afwijking van het streekgewestelijk voorstel zijn
wij van mening dat het belang ruimschoots tegen de kosten
van dit bevolkingsonderzoek opweegt.
Wat de financiële consequenties betreft mondt het voor
stel uit in een budgettair neutrale invoering zoals hiervoor
gesteld.
Alsdan behoeven er geen extra financiële middelen
schikbaar gesteld te worden. Meerdere malen heeft uw raad
zich in positieve zin uitgesproken over het in streekge
westelijk verband uitvoeren van het baarmoederhalskanker-
onderzoek.
In het thans voorliggende voorstel wordt de situatie
per 1 januari a.s. beoordeeld, waarbij zoals eerder gesteld,
in het ene geval (wel overeenstemming) dit onderzoek binnen
het zgn. minimale model wordt uitgevoerd en in het andere
geval (geen overeenstemming) het bevolkingsonderzoek zal
-worden-