-9- Dat betekent, dat de jaarlijkse bijdrage voor de kleine gemeenten in de exploitatiekosten van het r.w.i. 0,20 per inwoner lager uitkomt (aanvankelijk 0,45 per inwoner, nu 0,26 per inwoner). Hiermede is m belangrijke mate tegemoetgekomen aan de bezwaren, zulks overeenkomstig de wens van de adviescommissie sociaal-ekonomische zaken. 6 4 ?£_i!}kr eng_van_d ekleiner e_geme ent en Het bezwaar is geuit, dat van gemeenten, die graag rechtstreeks in het r.w.i. willen deelnemen middels aankoop van een D-aandeel onevenredige inspanningen worden gevraagd. Hoewel het Streekgewest van mening is, dat alleen op voet van gelijkheid in zeggenschap zaken kunnen worden gedaan als er ook van een gelijke financiële bijdrage sprake is, is er ge zocht naar een konstruktie, die meer soelaas biedt voor kleinere ge meenten. Die is gevonden door de mogelijkheid te openen, dat enkele gemeenten gezamenlijk een D- aandeel kopen. Zij zorgen dan samen voor de finan ciële inbreng en kunnen in onderling overleg één commissaris-zetel bezetten. Daarmee zijn de mogelijkheden voor kleine gemeenten om op volwaardige wijze rechtstreeks in het r.w.i. deel te nemen aanzien lijk vergroot. Wanneer er géén aandelen worden gekocht dan is er -zoals reeds aangehaald- alleen invloed via het streekgewest. Bij de aankoop van een A-aandeel van 1.000,- kan de algemene vergadering van aandeel houders worden bijgewoond en kan er 1 stem worden uitgebracht. Het belang van de gemeente Hoeven zou hiermede al beter kunnen worden gewaarborgd. De aankoop van een D-aandeel staat voor Hoeven in geen verhouding en aan een gezamenlijke aankoop ervan bestaat direkt geen behoefte. 6.5. Huisvesting_en_personeelsformatie De invulling van de huisvestingsbehoefte van het r.w.i. en van de personeelsformatie willen het streekgewest overlaten aan het oordeel van de Raad van Commissarissen. -7.-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1986 | | pagina 213