-9-
Dat betekent, dat de jaarlijkse bijdrage voor de kleine gemeenten
in de exploitatiekosten van het r.w.i. 0,20 per inwoner lager
uitkomt (aanvankelijk 0,45 per inwoner, nu 0,26 per inwoner).
Hiermede is m belangrijke mate tegemoetgekomen aan de bezwaren,
zulks overeenkomstig de wens van de adviescommissie sociaal-ekonomische
zaken.
6 4 ?£_i!}kr eng_van_d ekleiner e_geme ent en
Het bezwaar is geuit, dat van gemeenten, die graag rechtstreeks in het
r.w.i. willen deelnemen middels aankoop van een D-aandeel onevenredige
inspanningen worden gevraagd. Hoewel het Streekgewest van mening is, dat
alleen op voet van gelijkheid in zeggenschap zaken kunnen worden gedaan
als er ook van een gelijke financiële bijdrage sprake is, is er ge
zocht naar een konstruktie, die meer soelaas biedt voor kleinere ge
meenten.
Die is gevonden door de mogelijkheid te openen, dat enkele gemeenten
gezamenlijk een D- aandeel kopen. Zij zorgen dan samen voor de finan
ciële inbreng en kunnen in onderling overleg één commissaris-zetel
bezetten. Daarmee zijn de mogelijkheden voor kleine gemeenten om op
volwaardige wijze rechtstreeks in het r.w.i. deel te nemen aanzien
lijk vergroot.
Wanneer er géén aandelen worden gekocht dan is er -zoals reeds
aangehaald- alleen invloed via het streekgewest. Bij de aankoop van
een A-aandeel van 1.000,- kan de algemene vergadering van aandeel
houders worden bijgewoond en kan er 1 stem worden uitgebracht. Het
belang van de gemeente Hoeven zou hiermede al beter kunnen worden
gewaarborgd. De aankoop van een D-aandeel staat voor Hoeven in geen
verhouding en aan een gezamenlijke aankoop ervan bestaat direkt geen
behoefte.
6.5. Huisvesting_en_personeelsformatie
De invulling van de huisvestingsbehoefte van het r.w.i. en van de
personeelsformatie willen het streekgewest overlaten aan het oordeel
van de Raad van Commissarissen.
-7.-