-8-
d. de inbreng van de kleinere gemeenten;
e. de huisvesting;
f. de personeelsformatie.
Duidelijkheid is inmiddels verschaft over de onder a, b, e en f
genoemde punten. In een herzien „voorstel voor de oprichting van een
Regionaal Werkgelegenheidsinstituut in het Streekgewest Westelijk
Noord-Brabant" van maart 1986 is dit verder uitgewerkt.
6' Het voorstel voor de oprichting van het R.W.I. in Westelijk Noord-
Brabant.
Het laatstgenoemde voorstel treft u bijgaand aan. Op een aantal
hoofdzaken gaan wij nader in.
6.1. De taakstelling.
In het voorstel is een duidelijke taakstelling opgenomen. De gemeenten
houden de vrijheid zelfstandig akwisitie te plegen. De akwisitie van
het R.W.I. is méér algemeen van karakter en richt zich op het werven
van bedrijven voor de streek en het waar mogelijk voorkomen, dat ver
huizende bedrijven voor de streek verloren gaan.
6*2. De streekgewestelijke deelname in het R.W.I.
Het streekgewest neemt deel in de op te richten n.v. Zodoende is er
sprake van een optimale regionale belangenbehartiging. Op deze manier
zijn ook alle gemeenten, die niet rechtstreeks in het R.W.I. deel
nemen, toch in het R.W.I. vertegenwoordigd. De streekgewestelijke
vertegenwoordiging in de Raad van Commissarissen zal zich in zijn
stemgedrag uitsluitend mogen laten leiden door wat in zijn ogen als
streekbelang moet worden gezien.
6.3. De_kosten_en_de_kostenverdeelsleutel
Gelet op de reakties van de gemeenten is gezocht naar een nieuwe
meer rechtvaardige kostenverdeelsleutel. Die is gevonden, door de
exploitatiekosten "ponds-ponds-gewijs" om te slaan over de houders
van een D-aandeel.
-Dat-