-2-
De hier genoemde voorbeelden tonen aan, hoezeer ook de gemeente
lijke overheid de afgelopen jaren gezocht heeft naar vormen om op
intergemeentelijk niveau tot een effektieve bijdrage aan de regionaal
sociaal- ekonomische ontwikkeling te komen.
In al de genoemde voorbeelden ging het om vormen van overleg en advies.
Vandaag de dag ligt het aksent veel meer op het vinden van adekwate
vormen om door daadwerkelijke inzet van mankracht en middelen tot een
effektieve bijdrage aan de sociaal-ekonomische ontwikkeling van stad
en streek te komen. We praten nu over uitvoering dus. Daar gaat dit
voorstel over.
3' Korte schets van een aantal van belang zijnde ontwikkelingen.
3.1. Ontwikkelingen_op_landelijk niveau.
Onder druk van de bezuinigingen worden de beschikbare rijksmiddelen voor
het regionaal sociaal-ekonomisch beleid verminderd. Voor onze regio heeft
dit maar in beperkte mate konsekwenties, omdat de rijksoverheid de streek
de afgelopen jaren nauwelijks middelen uit het regionaal sociaal-ekono
misch beleid heeft toegekend.
In de nieuwe rijksnota Regionaal sociaal-ekonomisch beleid 1986-1990
wordt voor het eerst uitgegaan van de eigen mogelijkheden van een regio.
Hierin ligt een uitdrukkelijk appèl besloten aan alle verantwoordelijke
bestuursorganen, het bedrijfsleven en andere groeperingen binnen de regio
in kwestie om met kracht te werken aan de (verdere) ontwikkeling van de
mogelijkheden. De vaart van het proces wordt bepaald door de ideeën en
het initiatief, die uit het gebied zelf komen, en door de slagvaardig
heid, waarmee deze worden gerealiseerd. Hiervoor is het van belang, dat
de betrokken overheden in de regio over bevoegdheden en instrumenten
beschikken om hun bijdrage aan het proces voldoende inhoud te geven.
In de streek dient een voldoende ontwikkeld organiseerd vermogen
op dit terrein aanwezig te zijn.
3-2. Ontwikkelingen_binnen de provincie.
3.2.1. Totstandkoming B.O.M.
Medio 1983 is de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij tot stand ge
komen.
-De-