m
GEMEENTE HOEVEN
Agendanr. 12. Raadsvergadering d.d. 28 maart 1985.
Onderwerp: Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor de herstrating
van de Julianastraat en Akkerlingen en tot vaststelling van de 8e
wijziging van de gemeentebegroting 1985.
HOEVEN, 22 februari 1985.
De bestrating van de Akkerlingen en de Julianastraat bevindt zich
in een slechte staat. Naar onze mening moeten de straten dan ook
herstraat worden.
De firma M.C. van de Borst en Zn. uit Etten-Leur heeft hiervoor
een offerte uitgebracht. Dit bedrijf werkt met leerling-straatmakers
in het kader van de opleiding straatmakers volgens de Wet op het leer
lingwezen. Hiervoor is het noodzakelijk dat deze firma gedurende drie
jaar de leerlingen aan het werk kan houden. Daartoe zijn stratings-
projecten in diverse omliggende gemeenten zoals Etten-Leur, Oud-Gastel
en Prinsenbeek aan v.d. Borst opgedragen.
Bij deze firma zijn ook leerlingen uit Hoeven betrokken.
Het straatwerk, waarbij steen voor steen met de hamer wordt ge
legd, is iets duurder dan het zogenaamde vlijwerk. Daar staat echter
tegenover dat het werk duurzamer zal zijn. Dit laatste is geconstateerd
in Stampersgat, waar duidelijk naar voren kwam, dat het straatwerk,
dat gedaan was door de leerlingen, kwalitatief beter was dan de gevlijde
stukken. Daarnaast worden de leerlingen begeleid door een leermeester,
waardoor van de gemeente uit minder dagelijks toezicht noodzakelijk is.
Voor het herstraten zullen de oude stenen gekeerd worden.
De totale kosten voor het herstraten bedragen blijkens de
offerte van van de Borst 12,75 per m2 exclusief B.T.W. De totale
prijs voor de Julianastraat (3047 m2) wordt dan 46.230,61 inclusief
B.T.W. en voor de Akkerlingen (2135 m2) 32.393,29. In totaal is
voor de beide straten afgerond 80.000,— gulden nodig. Het onder-
houdsfonds voor wegen binnen de kom, thans groot 85.699,40, biedt
voor deze werkzaamheden ruimte.
Wij stellen u dan ook voor om de Julianastraat en de Akkerlingen
te laten herstraten door de firma M.C. van de Borst en Zn. te
Etten-Leur, en de kosten daarvan ten laste van het onderhoudsfonds
voor wegen binnen de kom te brengen.
-Een-